چکیده:
تحلیل کیفیت فضای کسب و کار و کارآفرینی گردشگری یکی از مهمترین مقدمات بهبود فضای کسب و کار گردشگری است. در این خصوص اقتصاد نهادگرای جدید که بر محیط نهادی تمرکز دارد، روابط بازیگران گردشگری را در چارچوب محیطی تفسیر میکند که تأثیر دولت، قوانین و ساختار حاکمیت در آن غیر قابل انکار است. در این پژوهش تلاش شده است تا با مفهوم نهادگرایی و با رویکرد کیفی (روش تحلیل مضمون یا تم) تبیینی پایهای از عوامل موثر در محیط نهادی بازار بخش گردشگری ارائه شود. لذا با استفاده از مصاحبه عمیق با 24 نفر از خبرگان اقتصادی و گردشگری،عوامل نهادی مؤثر بر فضای کسب و کار و کارآفرینی گردشگری شناسایی و تبیین شد.نتایج تحقیق سه تم اصلی،سیستم قانونی،سیاستهای دولت و علم و فناوری با تمهای فرعی آنها،شناسایی شد که محیط کسب و کار گردشگری متاثر از آنها است و مدیریت و سازماندهی این عوامل میتواند در بهبود و ...
The analysis of the quality of the business environment and tourism entrepreneurship is one of the most important preconditions for improving the tourism business environment. In this regard, the new institutional economy, which focuses on the institutional environment, interprets the relations of tourist actors, which undeniable influence of government, laws and governance structure is undeniable. In this research, an explanation of the factors influencing the institutional environment of the tourism sector has been attempted with the concept of institutionalism and a qualitative approach (thematic analysis). Therefore, through in-depth interviews with 24 economic and tourism experts, institutional factors affecting the business environment and tourism entrepreneurship were identified and explained. The results of the research identified three main themes: the legal system, government policies and science and technology with their sub-themes, It was identified that the business environment of tourism is affected by them and the management and organization...
خلاصه ماشینی:
نتايج تحقيق سه تم اصلي، سيستم قانوني، سياست هاي دولت و علم و فناوري با تم هاي فرعي آن ها، شناسايي شد که محيط کسب وکار گردشگري متأثر از آن ها است و مديريت و سازمان دهي اين عوامل ميتواند در بهبود و توسعه صنعت گردشگري تأثيرات عميقي داشته باشند.
جدول ٥: روش هاي گردآوري داده ها و ابزار مورداستفاده در تحقيق حاضر {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} يافته هاي پژوهش نتايج اين تحقيق ٣ تم اصلي يعني الف : سيستم قانوني با ٨ تم فرعي (ويژگيهاي سيستم نظارت و داوري، حاکميت قانون ، حقوق مالکيت مادي و معنوي، قانون اساسي، قوانين مالياتي، مقررات بازار کار، کميت قانون ، کيفيت قانون ) و ب : سياست هاي دولت با ١٠ تم فرعي (سياست هاي ارزي، سياست هاي پولي و بانکي، تصميمات سياسي دولت ، سياست هاي مالي، سياست هاي تجاري، اندازه دولت ، خصوصي سازي ، سياست هاي مديريتي و حکمراني در بخش گردشگري، سياست هاي کلان ، کنترل فساد) و ج : علم و فناوري با ٣ تم فرعي (تطابق نيازهاي بازار و کيفيت آموزش ، رشد علم و فناوري، نهادهاي علمي) شاکله هاي اصلي در تنظيم فضاي کسب وکار گردشگري ايران را شکل مي - دهند که سازمان دهي و مديريت ارتباطات و کنش هاي متقابل اين موضوعات ميتوانند در شکل دادن کيفيت هاي مختلفي از فضاي کسب وکار تأثيرگذار باشند.
/ شکل ٢: مدل توسعه محيط نهادي فضاي کسب وکار گردشگري ايران يافته هاي اين پژوهش نيز بر قوانين و مقررات و سياست هاي دولت (رکساس و چادي، ٢٠١٣) در کنار علم و فناوري (علي و همکاران ، ٢٠١٣) تأکيد دارد.
Institutional economics and firm creation in the hospitality and tourism industry: A comparative analysis of developing and developed economies.