چکیده:
کشور ایران ازنظر جاذبه طبیعی بسیار غنی است و امروزه گردشگری محیطزیستی نیز در صنعت گردشگری حائز اهمیت
است. رفتار محیطزیستی گردشگران لازمه و ضرورتی جهت رسیدن به توسعه پایداری گردشگری و حفظ مناطق طبیعی
است. در این پژوهش به بررسی اثر سه جهتگیری آرزشی محیطزیست، نوعدوستی اجتماعی و خودخواهانه بر رفتار
گردشگری محیطزیستی دوستانه در میان گردشگران دربند و درکه بهواسطه آگاهی محیطزیست» احساس مسئولیت»
هنجارهای شخصی, ارزشهای محیطزیست» رفتارهای حافظ محیطزیست و رضایت از گردشگری محیطزیست پرداخته
شده است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و ازنظر روش تحقیق در زمرهی تحفیقات توصیفی پیمایشی قرار
می گیرد. جامعه آماری پژوهش» گردشگران د رکه و دربند تهران است. روش نمونهگیری این پژوهش در دسترس است. در
تعیین تعداد نمونه پژوهش از جدول مورگان استفاده گردید و نمونه آماری این پژوهش ۳۷۰ نفر تعیین شد. تحلیلهای
آماری نیز با استفاده از نرمافزار SPSS و Amos انجام شده است. در تحلیل استنباطی دادهها از ضریب آلفای کرونباخ و
جهت تعیین ثبات درونی ابزار از آزمون KMO و کرویت بارتلت برای مناسب بودن حجم نمونه و درست بودن تفکیکک
عاملها و برای تعیین ارتباط علی بین متغیرها از روش مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها پژوهش حاکی از آن
است جهتگیری ارزشی محیطزیست و جهتگیری آرزشی نوعدوستی اجتماعی بر رفتار گردشگری محیطزیستی دوستانه
بهواسطه آگاهی محیطزیست» احساس مسئولیت» هنجارهای شخصی, ارزشهای محیطزیست» رفتارهای حافظ
محیطزیست و رضایت از گردشگری محیطزیست تاثیرگذار است» همچنین جهتگیری ارزشی خودخواهانه بهطور
معکوس اثرگذار است. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که جهتگیریهای ارزشی نقش مهمی در شکلدهی رفتارهای
گردشگری محیطزیستی در سطح جامعه ایفا میکنند» اما باید توجه داشت که یگانه متغیر هدایت کننده رفتار گردشگر
محیط زیستی نیست و در کنار آن بایستی به نقش متغیرهایی همچون عوامل موقعیتی، نگرش افرادء دانش و آگاهی افراد از
موضوع و درک اهمیت آن نیز توجه کرد.
This study integrates the theory of values of the belief in the stern norm and the theory of expectation, and seeks to determine the model of the environmental behavior of tourists who are busy and dying. The statistical population of the study is tourists in Dareh and Durand in Tehran. In this study, S, PS, S and AMOS software was developed. Findings of the research indicate that the value orientation of the environment and the value orientation of social friendship affect the new ecological paradigm and also the awareness of the consequences on the conservation of the environment is unaffected. In fact, the results of this study showed that the value Play an important role in shaping ecological tourism behaviors at the community level,
خلاصه ماشینی:
در اين پژوهش به بررسي اثر سه جهت گيري ارزشي محيط زيست ، نوع دوستي اجتماعي و خودخواهانه بر رفتار گردشگري محيط زيستي دوستانه در ميان گردشگران دربند و درکه به واسطه آگاهي محيط زيست ، احساس مسئوليت ، هنجارهاي شخصي ، ارزش هاي محيط زيست ، رفتارهاي حافظ محيط زيست و رضايت از گردشگري محيط زيست پرداخته شده است .
اين مطالعه به بررسي اثر جهت گيري ارزشي محيط زيست ، نوع دوستي اجتماعي و خودخواهانه بر رفتار گردشگري محيط زيستي در ميان گردشگران دربند و درکه به واسطه نظريه عقيده باور هنجار استرن (آگاهي محيط زيست ، احساس مسئوليت و هنجارهاي شخصي ) و نظريه انتظار ورووم (ارزش هاي محيط زيست ، رفتارهاي حافظ محيط زيست و 1.
در اين مطالعه سعي شده است ، چارچوبي براي بررسي اثر جهت گيري ارزشي محيط زيست ، نوع دوستي اجتماعي و خودخواهانه بر رفتار گردشگري محيط زيستي در ميان گردشگران دربند و درکه ارائه گردد، اين ارتباط از طريق نقش نظريه عقيده باور هنجار استرن (آگاهي محيط زيست ، احساس مسئوليت و هنجارهاي شخصي ) و نظريه انتظار ورووم (ارزش هاي محيط زيست ، رفتارهاي حافظ محيط زيست و رضايت از گردشگري محيط زيست ) موردبررسي قرارگرفته است که در ادامه به توضيح اين مفاهيم ميپردازيم .
در اين پژوهش به بررسي تأثير جهت گيري ارزشي محيط زيستي ، جهت گيري ارزشي نوع دوستي اجتماعي جهت گيري ارزشي خودخواهانه بر رفتار گردشگري محيط زيستي دوستانه به واسطه آگاهي محيط زيست ، احساس مسئوليت ، هنجارهاي شخصي ، ارزش هاي محيط زيست ، رفتارهاي حافظ محيط زيست و رضايت از گردشگري محيط زيست در ميان گردشگران دربند و درکه پرداخته شده است .