چکیده:
اهداف: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین جهت گیری مذهبی و بهزیستی روان شناختی با مولفه های کارکرد خانواده در بین دانش آموزان بود. روش : روش این پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را 320 نفر از دانش آموزان ( 175 نفر پسر و 145 نفر دختر) منطقه 6 شهر تهران تشکیل داد که به صورت تصادفی انتخاب شدند. جهت ارزیابی نیز از پرسشنامه جهت گیری مذهبی آلپورت، پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف و مقیاس کارکرد خانواده استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیری داده ها نشان داد که حل مشکل به طور معنی داری بهزیستی روان شناختی را پیش بینی می کند و اضافه شدن حل مشکل، عملکرد خانواده، ارتباط، نقش، کنترل رفتار، آمیزش عاطفی و همراهی عاطفی به معادله، قدرت پیش بینی را بطور معنی داری بالا می برد. همبستگی بین مولفه های جهت گیری مذهبی (جهت گیری مذهبی برونی، جهت گیری مذهبی درونی) از یک طرف و متغیر بهزیستی روان شناختی دانش آموزان از طرف دیگر برابر با 388/ 0R= محاسبه گردیده است و نشان می دهد که 15 درصد واریانس یا تفاوت های فردی در بهزیستی روان شناختی مربوط به واریانس یا تفاوت های فردی در ویژگی های جهت گیری مذهبی است. نتیجه گیری: بنابراین می توان گفت که افراد در خانواده و به ویژه والدین با عملکرد خود در چارچوب خانواده تاثیر مهمی در سلامت روان فرزندان خود می گذارند و سلامت روان بالاتر، جهت گیری مذهبی بهتری را در پی خواهد داشت.
Objectives: The aim of this study was to examine the relationship between religious orientation and psychological well-functioning family was among the students. materials and methods: The research method was correlation. The population of this research martyr Beheshti University, 320 students (175 males and 145 females) who were randomly selected form. Alport religious orientation questionnaire for the evaluation questionnaire, Psychological well-being and family functioning scale was used. Findings: Multivariate regression analysis showed that the problem significantly predict psychological well-being and added solve the problem, the family, communication, roles, behavior management, emotional involvement and emotional support to the equation able to predict increases significantly. The correlation between the components of religious orientation (extrinsic religious orientation, internal religious orientation) on the one hand and students on the other side of psychological variables 388 / 0R = calculated and shown that 15% of the variance, or differences psychological well-being of individual variances or individual differences in the characteristics of religious orientation. Conclusion: So we can say that all family members, especially parents with their performance in the context of their important effect on the mental health of their children and Higher mental health, religious orientation, would be better.
خلاصه ماشینی:
1- Family functioning inventory 2- Epstein, Baldwin and Bishop 1- Ryffs Scales of Psychological Well-being 4- Reef and Singer جدول ١ :ميانگين و انحراف استاندارد نمرات ابعاد جهت گيري مذهبي، کارکرد خانواده و بهزيستي روان شناختي جهت گيري مذهبي مولفه هاي پژوهش کارکرد خانواده مولفه هاي پژوهش و بهزيستي روان (به تصویر صفحه رجوع شود) همان گونه که در جدول ١ مشاهده مي گردد، ميـانگين و انحـراف اسـتاندارد مولفـه هـاي پـژوهش (ابعـادآزمون عملکرد خانواده و پرسشنامه جهت گيري مذهبي و بهزيستي روان شناختي) اشاره شده است .
جدول ٣: تحليل رگرسيون گام به گام ( همبستگي چند گانه ) (به تصویر صفحه رجوع شود) همبستگي بين مولفه هاي عملکرد خانواده (حل مشکل ، ارتباط ، نقش ها، همراهي عاطفي، آميزش عاطفي، کنترل رفتار و عملکرد کلي خانواده )، از يک طرف و متغير بهزيستي روان شناختي دانش آموزان از طرف ديگر برابر با ٨٣٠/ =R محاسبه گرديده است .
جدول ٤: تحليل رگرسيون چند متغيري(گام به گام ) مدل همبستگي چندگانه مجذورهمبستگي معني داري (به تصویر صفحه رجوع شود) اين نتايج نشان مي دهد که به ترتيب در مرحله اول حل مشکل و در مرحله دوم عملکرد خانواده ، در مرحله سوم ارتباط ، در مرحله چهارم نقش و در مراحل بعدي کنترل رفتار، آميزش عاطفي و همراهي عاطفي وارد معادله شده است و هيچ کدام از مولفه ها، از معادله حذف نشده است .
٣. نتيجه گيري پژوهش حاضر با هدف بررسي نقش جهت گيري مذهبي ( بيروني و دروني) و کارکرد خانواده ، بر ميزان بهزيستي رواني در دانش آموزان شهر تهران انجام شده است .