چکیده:
از آنجا که تا کنون در تعلیم خوشنویسی از نظام نقطهگذاری استفاده شده است، این روش را میتوان روشی ابداعی دانست. در این روش، دانشآموز بجای آنکه مجبور باشد درستی یا نادرستی نوشتن حروف را با محک نقطه بسنجد، میتواند با استفاده از مساحتی که یک حرف در جدول اشغال میکند به اندازه و هندسه درست خط نزدیک شود. البته برخی نیز روش پررنگ کردن را پیشنهاد دادهاند که به نظر میرسد این روش نیز کارامد نباشد. چراکه صرفا با حرکت دست و قلم دانش آموز روی سطور کمرنگ، بر اثر تکرار و تمرین، نوعی عادت شکل میگیرد و دانشآموز به لحاظ شناختی، از کم و کیف شکلگیری حروف آگاه نمیشود. استفاده از روش ترسیم جدول در خط تحریری ابداع نگارنده این مقاله است و تاکنون جایی سوابقی از این نوع تعلیم دیده نشده است. با این روش میتوان تاثیر مثبت و معناداری در بهبود خط تحریری دانش اموزان را مشاهده کرد.
This research deals with the analysis of the English novels of Harper lee’s to Kill a Mocking Bird and Charles Dickens’ Oliver Twist and their impact on child rights.The research has deployed inferential-analytical approach. First, child and his conditons as one of the major characteristics of the two novels was analyzed and then via the frame work of child right convention, the formation of the convention and the influence of such literary endeavours on child conditions were analyzed. Alongside the analysis of the personal and intellectual view points, the scope of the research was confined to the fictional elements of characteriztion and setting. The analyses revealed that in Harper Lee the child as the narrator presents the adults’ problems with which she will be afflicted with in the future and in Oliver Twist, child and his conditons are the major leading theme of the novel indicating that the two writers have highlighted the child rights’ obsessions in the literary and scientific circles. The paper reveals the contribution of the two writers in intiating the social and humanitarian movements and the formation of child rights convention
خلاصه ماشینی:
بررسي اثرگذاري شيوه ترسيم جدول در بهبود خط تحريري دانش آموزان کلاس پنجم 2 احمد ابوحمزه ١، احسان احمدي خاوه تاريخ دريافت :٩٨/٠٤/٠٢ تاريخ پذيرش : ٩٨/٠٤/٢٩ چکيده از آنجا که تا کنون در تعليم خوشنويسي از نظام نقطه گذاري استفاده شده است ، اين روش را ميتوان روشي ابداعي دانست .
در اين روش ، دانش آموز بجاي آنکه مجبور باشد درستي يا نادرستي نوشتن حروف را با محک نقطه بسنجد، ميتواند با استفاده از مساحتي که يک حرف در جدول اشغال ميکند به اندازه و هندسه درست خط نزديک شود.
هنر و تقويت قوه خلاقيت و سلوک معنوي خوشنويسي به عنوان يکي ازاصيل ترين هنرهاي سنتي، نه تنها ابزاري براي ثبت و ضبط دانش و وسيله ارتباطي بين انســان هاســت بلکه از آنجا که موجبات تحريک و تقويت قوه خلاقه در انســان را فراهم ميکند در امر تعليم و تربيت حائز اهميت فراوان است .
در اين روش ، بجاي اينکه ذهن دانش آموز را با نظام نقطه گذاري در خوشنويسي با قلم و ني درگير کنيم يا او را صـــرفاً مأمور پررنگ کردن خطوط کمرنگ کنيم ، پس زمينه صفحه خوشنويسي را با استفاده از جدول و يا دفترهاي خط کشي شده (شطرنجي)، به خانه هاي هم اندازه تقسيم ميکنيم .
در اين روش دانش آموز، علاوه بر آگاهي نظري از هندسه حروف و اتصالات و کلمات ، مهارت کنترل قلم را نيز به دست ميآورد.