چکیده:
چکیده مقدمه: هدف پژوهش حاضر، بررسی و تحلیل کتاب علوم جدید التألیف ششم دبستان در سال تحصیلی 96-95 با روش دعوت به پژوهش ویلیام رومی و به دست آوردن شاخص درگیری یادگیرنده با کتاب است. هدف: می خواهد به سوال زیر پاسخ دهد که : متون، تصاویر و پرسش های موجود در کتاب تا چه اندازه موجب فعال شدن دانش آموز در کلاس می شود؟ روش: این پژوهش به روش تحلیل محتوا انجام گرفته شد. جامعه ی مورد مطالعه در این پژوهش کتاب علوم جدید التالیف علوم تجربی ششم دبستان بود که کل کتاب با توجه به اهداف پژوهش به عنوان نمونه انتخاب و مورد بررسی قرار گرفت. واحد مورد مطالعه و تجزیه و تحلیل متن، پرسش ها، تصاویر دروس بود که براساس مقوله های فعال و غیر فعال توسط فرمول ویلیام رومی تحلیل و شاخص درگیری یادگیرنده در هر مورد مشخص گردید. برای بدست آوردن درصد های فراوانی از نرم افزار اکسل 2013، استفاده گردید. یافته ها ونتایج: ضریب درگیری یادگیرنده در متن ، تصاویر و پرسش های کتاب علوم تجربی ششم ابتدایی به ترتیب 1.06 ، 0.47 ، 0.95 و ضریب درگیری کل برابر با 0.82 است و نشان می دهد این کتاب از نظر فعال کردن دانش آموز در وضع مطلوبی می باشد و آنها را به پژوهش دعوت می کند
Abstract This study aimed to evaluate the new version of science book of the sixth grade of elementary school and the method is according to William Roman’s “invitation and encouraging to study”. The study starts in 1395-96 academic year in Iran. The goal: The study aimed to answer the following questions: How texts, images and questions in the book activates students in the class? Method: This study was conducted according to context analysis. Community for study were science book of the sixth grade of elementary school that the whole text of the book was analyzed. Units of study and analysis of text, images and questions were based on the categories of active and passive subjects by William Roman’s formula and index analysis engages the learner in each specific case. To calculate frequency percentage, excel software was used. Results and findings: Engaging learner’s factor in texts, images and questions of the science book of sixth grade are 1/06, 0/47, 0/95 and total engaging factor is 0/82. It shows this book activates students and calls them to study.
خلاصه ماشینی:
افته ها ونتايج : ضريب درگيري يادگيرنده در متن ، تصاوير و پرسش هاي کتاب علوم تجربي ششم ابتدايي به ترتيب ١,٠٦ ، ٠,٤٧ ، ٠,٩٥ و ضريب درگيري کل برابر با ٠,٨٢ است و نشان مي دهد اين کتاب از نظر فعال کردن دانش آموز در وضع مطلوبي مي باشد و آنها را به پژوهش دعوت مي کند کليد واژگان : تحليل محتوا ، ويليام رومي ، علوم تجربي ششم ، فعال و غير فعال .
حسيني و صائمي(١٣٩٤) در تحقيقي با عنوان تحليل محتواي کتاب علوم پايه سوم جديد التأليف دوره ابتدايي به روش ويليام رومي سال ٩٤-٩٣ نشان داند که متن غير فعال ، عکس ها و تصاوير و فعاليت ها يا پرسش ها به شيوه فعال در کتاب علوم پايه سوم جديدالتأليف چاپ ٩٣ ارائه شده است .
پاسخ سوال ١: بررسي ميزان بکارگيري روش فعال در ارائه متن کتاب جديد التأليف علوم تجربي پايه ششم ابتدايي 19 همان طوري که در جدول ( ١-١ ) مشخص است ؛ بر اساس داده هاي موجود ضريب درگيري دانش آموزان در کل متن کتاب علوم ششم ابتدايي ١,٠٤ مي باشد که از ٠,٤بالاتر و از ١,٥ کمتر مي باشد ، بنابراين متن کتاب مورد نظر فراگيران را به پژوهش دعوت و آنها را فعال نگه مي دارد.
پاسخ سوال ٢: بررسي ميزان بکارگيري روش فعال در ارائه تصاوير کتاب جديد التأليف علوم تجربي پايه ششم ابتدايي همان طوري که در جدول ( ٢-١ ) مشخص است ؛ بر اساس داده هاي موجود ضريب درگيري دانش آموزان در کل تصاوير کتاب علوم ششم ابتدايي ٠,٤٧ مي باشد که از ٠,٤بالاتر و از ١,٥ کمتر مي باشد ، بنابراين تصاوير کتاب مورد نظر فراگيران را به پژوهش دعوت و آنها را فعال نگه مي دارد.