چکیده:
در نظام آموزشی نوین تدریس کاربرد تکنولوژی آموزشی انکارناپذیر است و نمیتوان نقش بسزای آن را در امر یاددهی_یادگیری نادیده گرفت. محتوای الکترونیکی از جمله امکانات تکنولوژی آموزشی است و به عنوان رسانه در کلاس درس مورد استفاده قرار میگیرد. هرچه کاربرد رایانه در امر یاددهی_یادگیری در کلاس درس و محیط خارج از کلاس رایجتر شود انتخاب و استفاده از محتوای الکترونیکی در تدریس و آموزش اهمیت بیشتری پیدا میکند.به دلیل اینکه روشهای نوین تدریس با هدف تسهیل، تسریع و تثبیت یادگیری انجام میگیرند بهتر است که در اجرای این روشها از تکنولوژی روز استفاده شود. در این مقاله سعی شده است نقش محتوای الکترونیکی بر تسهیل، تسریع و تثبیت یادگیری با روش توصیفی، تحلیلی مورد بررسی قرار گیرد.یادگیری با استفاده از رایانه انگیزهی دانشآموزان برای مشارکت در تدریس را افزایش میدهد و این موضوع سبب اثربخش شدن تدریس خواهد شد و مشارکت فعال دانشآموز مستلزم تسهیل یادگیری توسط معلم میشود که این فرایند با استفاده از محتوای الکترونیکی به صورت قابل توجهی امکانپذیر است. با درگیر شدن دانشآموزان درفرایند یاددهی_یادگیری و فعال شدن آنها و همچنین درگیر شدن کانالهای یادگیری به کمک محتوای الکترونیک یادگیری سادهتر و مفهوم درس قابل فهم میشود و دانشآموزان از درس خسته نمیشوند و جذابیت کلاس برای آنها موثر واقع میشود همین موضوع سبب سرعت بخشیدن به یادگیری نیز میشود و معلم میتواند در مدت زمان مناسب یادگیری دانشآموزان خود را تسریع و تثبیت کند.
In new educational discipline teaching of application and educational Technology is and we cannot ignore its great role in the issue of teaching.Electronic contexics are some of possibilities of educational Technology and it will be used as a media in classroom. The more application of computer in issue of teaching in classroom and outside school, becomes current, selection and utilization of electronic contents in teaching and training became more important. Because the new methods of teaching will be performed with the purpose of Facilitating, accelerating and stabilization of the learning, it is better that in executing these methods, the new technologies to be used.In this paper it has been tried, role of electronic contents on the facilitating, accelerating and stabilization of the learning to be studied by description–analytical methods.Learning by using the computer, increases the Student’s motivation for corporation in teaching, and this issue causes the thatching to be more effective, and active corporation of student, causes the learning to become easier, which this process by using the electronic contacts is possible very much.By involvement of the students,in the process of teaching,Their learning and activating and also their involvement in learning channels, by the help of electronic contacts, learning becomes more understandable,and the students will not become from the lesson and attractiveness of the classes will be more effective and more for them.Also this issue causes the learning to be accelerated and teacher can accelerate and stabilize his students teaching in the appropriate time.
خلاصه ماشینی:
(فضلي خاني،١٣٨٩: ٥٧) بنابراين استفاده از روش تدريس هاي مختلف براي اين منظور است که در فراگيران يادگيري مطلوب و مورد نظر صورت بگيرد که قسمتي از يادگيري مطلوب همان تسهيل ، تسريع و تثبيت يادگيري است ؛ زيرا يادگيري در اين سه مرحله تحقق مييابد و در واقع تسهيل ، تسريع و تثبيت يادگيري که هر سه وظيفه ي معلم است با هم و در کنار هم معنا مييابد چرا که در وهله ي اول معلم مفهوم را براي دانش آموزان آسان ميکند تا قابل فهم باشد و سپس به يادگيري دانش آموزان سرعت ميبخشد، زيرا در آموزش، زمان يکي از فاکتورهاي مهم است که معلم بايد به آن توجه داشته باشد و نميتوان وقت زيادي را براي آموزش يک مفهوم صرف کرد و اما فرايند يادگيري دانش آموزان در اين مرحله پايان نمييابد و نبايد يادگيري به حالت گذرا و سطحي صورت گيرد بلکه بايد عميق و پايدار باشد و تثبيت يادگيري انجام شود تا اهداف برنامه ي درسي محقق شود.
آموزش و يادگيري دو فرايند اساسي در مدرسه است و همانطور که ميدانيم براي برقراري ارتباط در کلاس درس ميتوان از رسانه هاي مختلفي بهره گرفت که در فرآيند تدريس معلم ميتواند هم خود به عنوان رسانه عمل کند و هم ميتواند از ساير رسانه هاي آموزشي بهره گيرد (زنگنه ،١٣٩٤: ٢٨٤)، يکي از رسانه هاي آموزشي که ميتواند در 4 تدريس و آموزش به کار برده شود بهرهگيري از محتواهاي الکترونيکي مناسب هم جهت با اهداف آموزشي مورد نظر است .