چکیده:
هدف این پژوهش، سنجش وضعیت موجود مؤلفههای تدریس اثربخش از دیدگاه دبیران مدارس متوسطه اول بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی بوده است. برای تعیین حجم نمونه از جامعۀ 185 نفری دبیران مدارس متوسطه دوره اول سیلوانا با کمک جدول مورگان وکرجسی ، 118 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها، از پرسشنامه محقق ساخته تدریس اثربخش با ضریب آلفای کرونباخ 74/0 استفاده شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه نیز به تأیید متخصصان گروه علوم تربیتی و استاد راهنما رسید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تی تک نمونهای و مقایسه نمره میانگینها جهت رتبهبندی استفاده گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که وضعیت معیارهای مربوط به طراحی برنامه درسی، ویژگیهای شخصیتی، روابط انسانی، توجه به محیط یادگیری و روش تدریس بالاتر از متوسط نظری و وضعیت ارزشیابی مؤثر و به هنگام پایینتر از متوسط نظری بود. همچنین نتیجه مقایسه میانگین نمره معیارهای تدریس اثربخش، نشان دادکه بیشترین میانگین مربوط به روابط انسانی(02/4) و کمترین میانگین مربوط به ارزشیابی مؤثر و به هنگام(78/2) بود. نتیجه کلی اینکه سنجش وضعیت موجود مؤلفههای تدریس اثربخش از دیدگاه دبیران مدارس متوسطه اول، بیانگر سطح نسبتاً مطلوب معیارهای مربوط به طراحی برنامه درسی، ویژگیهای شخصیتی، روابط انسانی، توجه به محیط یادگیری و روش تدریس و سطح نامطلوب معیار مربوط به ارزشیابی مؤثر و به هنگام بود؛ بنابراین لازم است برنامهریزیها در راستای رسیدن به سطح مطلوب در زمینه ارزشیابی مؤثر و به هنگام، صورت گیرد.
The aim of this study was to assess the current situation of effective teaching components from the perspective of high school teachers. The research method was descriptive survey. To determine the sample size of the 185-member community of Silvana's high school, with the help of Morgan and Krejcie's table, 118 people were selected by stratified random sampling. To collect the data, a researcher-made questionnaire with effective Cronbach's alpha coefficient of 0.74 was used. The formal and content validity of the questionnaire was also confirmed by the experts of the Department of Educational Sciences and the Supervisor. To analyze the data, t-sample test and comparison of mean scores were used for ranking. The research findings showed that the status of the curriculum design criteria, personality traits, human relationships, attention to the learning environment and teaching method were higher than the theoretical average and the evaluation status was effective and lower than the theoretical average. Also, the comparison of the average score of effective teaching criteria showed that the highest average was related to human relations (4.02) and the lowest average was related to effective and timely evaluation (2.78). The overall conclusion is that assessing the current status of effective teaching components from the perspective of high school teachers, reflects the relatively favorable level of criteria for curriculum design, personality traits, human relations, attention to the learning environment and teaching method, and the negative level of effective evaluation criteria. It was time Therefore, it is necessary to make plans in order to reach the desired level in the field of effective and timely evaluation.
خلاصه ماشینی:
یافتههای پژوهش سؤال اول: وضعیت معیارهای مربوط به طراحی برنامه درسی از دیدگاه دبیران دبیرستانهای دوره اول چگونه است؟ جدول شماره 1: شاخصهای توصیفی مربوط به طراحی برنامه درسی از دیدگاه دبیران مدارس متوسطه دوره اول سیلوانا (میانگین نظری =3) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتایج آزمون آمار توصیفی نشان میدهد که مقدار میانگین نمونه(050/3) میباشد و از(3) میانگین نظری، بزرگتر است و این موضوع طبق آمار استنباطی نیز باید تأیید شود.
سؤال دوم: وضعیت معیار مربوط به ویژگیهای شخصیتی معلم از دیدگاه دبیران دبیرستانهای دوره اول سیلوانا چگونه است؟ جدول شماره 3: شاخصهای توصیفی مربوط به ویژگیهای شخصیتی از دیدگاه دبیران مدارس متوسطه دوره اول سیلوانا (میانگین نظری =3) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتایج آزمون آمار توصیفی نشان میدهد که مقدار میانگین نمونه(54/3) میباشد و از(3) میانگین نظری، بزرگتر است و این موضوع طبق آمار استنباطی نیز باید تأیید شود.
سؤال چهارم: وضعیت معیار مربوط به توجه به محیط یادگیری از دیدگاه دبیران دبیرستانهای دوره اول سیلوانا چگونه است؟ جدول شماره 7: شاخصهای توصیفی مربوط به توجه به محیط یادگیری از دیدگاه دبیران مدارس متوسطه دوره اول سیلوانا (میانگین نظری =3) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتایج آزمون آمار توصیفی نشان میدهد که مقدار میانگین نمونه(52/3) میباشد و از(3) میانگین نظری، بزرگتر است و این موضوع طبق آمار استنباطی نیز باید تأیید شود.