چکیده:
هدف از انجام پژوهش حاضر، نگرش سنجی تکنولوژی آموزشی و بررسی تاثیر آن بر پیشرفت تحصیلی در درس علوم تجربی، دانش آموزان دختر پایه ششم شهرستان گتوند درسال تحصیلی 1398 - 1397 می باشد. روش انجام این تحقیق توصیفی - همبستگی، وجامعه آماری کلیه دانش آموزان دختر پایه ششم شهرستان گتوند می باشد. از کل جامعه آماری به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای نمونه ای به تعداد 205 نفر طبق جدول نمونه گیری مورگان انتخاب گردیده و جهت گردآوری داده ها پرسشنامه سنجش نگرش نسبت به کاربرد تکنولوژی در آموزش یاکووز(شامل 32 سوال) ویژه معلمان تهیه و نیز معدل دانش آموزان به عنوان معیاری برای بررسی پیشرفت تحصیلی آنها ثبت گردید. درتجزیه وتحلیل داده ها از نرم افزار آماری Spss استفاده شد. نتایج تحلیل داده های تحقیق حاکی از آن بود که عواملی چون دانسته های معلم درمورد مزایای کاربرد تکنولوژی آموزشی ، تصورات معلم در مورد کاربرد تکنولوژی آموزشی و پیش بایست های کاربرد تکنولوژی آموزشی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تاثیرگذار است.
The purpose of the present study is to evaluate the attitude of educational technology and its effect on academic achievement in sixth grade girl students in Gotvand city in the academic year 1397-1979. The method of this study is descriptive-correlational, and the statistical population include of all sixth grade girl students in Gotvand city. From the whole population, 205 people were selected by cluster random sampling according to Morgan sampling table. To collect data, a questionnaire on evaluation of attitude toward technology use in Yakuze education (including 32 questions) was prepared for teachers and average Students were recorded as a benchmark for their academic achievement. The results and analysis of the research data showed that factors such as teacher's knowledge about the benefits of using educational technology, the teacher's perceptions about the application of educational technology, and the need for the application of educational technology to affect the academic achievement of students is influential .
خلاصه ماشینی:
از کل جامعه آماری به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای نمونه ای به تعداد 205 نفر طبق جدول نمونه گیری مورگان انتخاب گردیده و جهت گردآوری داده ها پرسشنامه سنجش نگرش نسبت به کاربرد تکنولوژی در آموزش یاکووز(شامل 32 سوال) ویژه معلمان تهیه و نیز معدل دانش آموزان به عنوان معیاری برای بررسی پیشرفت تحصیلی آنها ثبت گردید.
( حمیدرضا طهماسبی فرد، سیدحسین عبادی، 1397) براساس آن چه گذشت و با عنایت به لزوم یادگیری ماندگار و پایدار مفاهیم، اصول، اهداف، واژگان، محتوا، روش علمی و حل مساله که مورد توجه درس علوم تجربی است همچنین، با توجه به نقش و اهمیت بکارگیری تکنولوژی آموزشی این پژوهش در صدد است که به نگرش سنجی تکنولوژی آموزشی و بررسی تاثیر آن بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر پایه ششم شهرستان گتوند(خوزستان) دراین درس بپردازد.
فرضیه ها ۱- دانسته های معلم در مورد مزایای کاربرد تکنولوژی آموزشی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس علوم تجربی تاثیر دارد.
05 کمتر است ، بنابر این می توان بیان کرد که دانسته های معلم درمورد مزایای تکنولوژی آموزشی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس علوم تجربی تاثیرگذار است ، لذا فرضیه اول تایید می شود.
05 کمتر است ، بنابر این می توان بیان کرد که پیش بایست های کاربرد تکنولوژی آموزشی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس علوم تجربی تاثیرگذار است ، لذا فرضیه سوم تایید می شود.
در تبیین این یافته می توان گفت افزایش دانسته های معلم در مورد مزایای کاربرد تکنولوژی آموزشی باعث افزایش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس علوم تجربی خواهد شد.
یافته های فرضیه دوم تحقیق نشان داد بین تصورات معلم در مورد کاربرد تکنولوژی آموزشی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در درس علوم تجربی رابطه معناداری برقرار است.