چکیده:
امروزه استخدام و بهکارگیری سرمایه انسانی در سازمانها بهویژه مراکز آموزش عالی و دانشگاهها تاکید بر ارزیابی کیفی متقاضیان و جذب افراد شایسته و توانمند دارد. بنابراین ارائه الگویی مناسب برای جذب هیئتعلمی حائز اهمیت است. هدف از پژوهش حاضر ارائه الگوی جذب هیئتعلمی در دانشگاههای غیردولتی هست. روش پژوهش، کیفی و از نوع تحلیل مضمون است. جامعه آماری را اساتید، متخصصان و صاحبنظران مدیریت و برنامه ریزی دستگاههای خط مشی گذار در زمینه جذب و نگهداری منابع انسانی تشکیل میدهند که بااستفاده از روش نمونهگیری هذفمند با 16 نفر از آنان مصاحبه صورت پذیرفت؛ برای تحلیل دادههای جمعآوریشده از روش تحلیل مضمون (تم) استفادهشد. نتایج با توجه به چهار مرحله فرآیند جذب شامل برنامهریزی، نیرویابی، گزینش و بهکارگماری تحلیل شد، در بخش «برنامهریزی» 5 مولفه (تعیین نیاز، معیار اجتماعی، معیار فرهنگی، معیار اخلاقی و بودجه و مجوز جذب)، در بخش «نیرویابی»، 2 مولفه (اعلام فراخوان و بررسی پرونده متقاضیان)، در بخش «گزینش»، 3 مولفه (بررسی صلاحیت علمی و عمومی، استعلام از مراجع و صدور رای هیئت اجرایی) و درنهایت در بخش «بهکارگماری»، 3 مولفه (اطلاعرسانی، رسیدگی به شکایات و صدور حکم) شناسایی و در قالب الگوی جذب هیئتعلمی در دانشگاههای غیردولتی ارائهشده است.
Today, the employment and employment of human capital in organizations, especially higher education centers and universities, emphasizes the qualitative evaluation of applicants and the recruitment of qualified and capable people. Therefore, it is important to provide a suitable model for attracting academic staff. The aim of this study is to provide a model for attracting academic staff to universities and higher education institutions. The research method is qualitative and analyzes the content. The statistical population consists of professors, specialists and experts in the management and planning of policy-making bodies in the field of recruitment and maintenance of human resources. Theme analysis was used. The results were analyzed according to the four stages of the recruitment process, including planning, recruitment, selection and self-employment. Detection”, 2 components (announcing the call and reviewing the applicants' file), in the“ selection ”section, 3 components (reviewing the scientific and general competence, inquiring from the authorities and issuing the executive board vote) and finally in the“ employment ”section, 3 components (informing). Complaints and rulings have been identified and presented in the form of a model for attracting academic staff to universities and higher education institutions
خلاصه ماشینی:
نتایج با توجه به چهار مرحله فرآیند جذب شامل برنامه ریزی، نیرویابی، گزینش و به کارگماری تحلیل شد، در بخش «برنامه ریزی » ٥ مؤلفه (تعیین نیاز، معیار اجتماعی، معیار فرهنگی، معیار اخلاقی و بودجه و مجوز جذب )، در بخش «نیرویابی »، ٢ مؤلفه (اعلام فراخوان و بررسی پرونده متقاضیان )، در بخش «گزینش »، ٣ مؤلفه (بررسی صلاحیت علمی و عمومی، استعلام از مراجع و صدور رأی هیئت اجرایی) و درنهایت در بخش «به کارگماری »، ٣ مؤلفه (اطلاع رسانی ، رسیدگی به شکایات و صدور حکم ) شناسایی و در قالب الگوی جذب هیئت علمی در دانشگاه های غیردولتی ارائه شده است .
پژوهشی تحت عنوان « بررسی فرایند جذب اعضای هیئت علمی در دانشگاه های دولتی وزارت علوم و ارائه الگوی مناسب » توسط مصدق ، در سال ١٣٩٥ انجام گرفته است ، نتایج آسیب شناسی چهار مرحله استخدام نیروی انسانی ( برنامه ریزی، نیرویابی، انتخاب و انتصاب ) منجر به شناسایی ٢٣ آسیب محوری در فرایند کنونی جذب هیئت علمی شد و همچنین در این پژوهش به بیان راهکارهایی برای اقدامات مناسب جذب هیئت علمی پرداخته شد که نتایج این بخش منجر به ارائه ٧٢ اصل و اقدام مناسب گردید.