چکیده:
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش مهارتهای مبتنی بر سواد عاطفی بر کاهش طلاق عاطفی و احساس تنهایی در زنان خیانتدیده انجام شد. این مطالعه با روش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری با گروه گواه انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی زنان خیانتدیده شهر ماهشهر بود که با استفاده از روش در دسترس تعداد 24 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه طلاق عاطفی گاتمن (1995) و احساس تنهایی راسل، پیلوا و کورتونا (1980) استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای مبتنی بر سواد عاطفی بر کاهش طلاق عاطفی و احساس تنهایی در زنان خیانتدیده تأثیر معناداری داشته است (001/0>P). با توجه به این که زنان خیانتدیده دارای سطوح بالایی از طلاق عاطفی و احساس تنهایی هستند، بهره‏گیری از رویکردهای مختلف رواندرمانی از جمله آموزش سواد عاطفی میتواند در بهبود طلاق عاطفی و احساس تنهایی این افراد مؤثر باشد.
The purpose of this study was to determine the effectiveness of emotional literacy skills training on reducing emotional divorce and feeling lonely in betrayed women. This study was a quasi-experimental study with a pretest-posttest and follow-up with a control group. The statistical population of the study consisted of all betrayed women of Mahshahr. 24 persons were selected by convenience sampling method and were randomly assigned to experimental and control groups. Gutman's Emotional Divorce Questionnaire (1995) and Russell, Pilva, and Cortona's Emotional Loneliness Questionnaire (1980) were used for data collection. Repeated measures ANOVA was used to analyze the data. The results showed that emotional literacy skills training had a significant effect on decreasing emotional divorce and feeling lonely in betrayed women (P <0.001). As a result, Since betrayed women have high levels of emotional divorce and feelings of loneliness, utilizing different approaches to psychotherapy including emotional literacy training can be effective in improving the emotional divorce and feeling alone.
خلاصه ماشینی:
اثربخشي آموزش مهارتهاي مبتني بر سواد عاطفي بر کاهش طلق عاطفي و احساس تنهايي در زنان خيانت ديده The Effectiveness of Emotional Literacy Skills Training on Reducing Emotional Divorce and Loneliness in Betrayed Women مهدي شمالي احمدآبادي Mehdi Shomaliahamadabadi Master of Sciences, Payam Noor University of کارشناسي ارشد، دانشگاه پيام نور اردکان ، يزد، ايران .
چکيده Abstract The purpose of this study was to determine the پژوهش حاضر با هدف اثربخشي آموزش مهارت هاي مبتني بر سواد عاطفي effectiveness of emotional literacy skills training on بر کاهش طلاق عاطفي و احساس تنهايي در زنان خيانت ديده انجام شد.
نتايج نشان داد که آموزش مهارت هاي مبتني بر سواد عاطفي emotional literacy skills training had a significant بر کاهش طلاق عاطفي و احساس تنهايي در زنان خيانت ديده تأثير effect on decreasing emotional divorce and feeling معناداري داشته است (٠٠٠١>P).
لذا با توجه به خلاء پژوهشي موجود، اين مطالعه با هدف بررسي تأثير آموزش مهارت هاي مبتني بر سواد عاطفي بر کاهش طلاق عاطفي و احساس تنهايي در زنان خيانت ديده انجام گرفت .
اما عدم تفاوت معنيدار بين مراحل پس آزمون و پيگيري در همه متغيرها (٠٠٥ بحث و نتيجه گيري مطالعه حاضر با هدف بررسي اثربخشي آموزش مهارت هاي مبتني بر سواد عاطفي بر کاهش طلاق عاطفي و احساس تنهايي در زنان خيانت ديده انجام شد.
به طور کلي نتايج اين مطالعه نشان داد آموزش مهارت هاي مبتني بر سواد عاطفي بر کاهش طلاق عاطفي و احساس تنهايي در زنان خيانت ديده موثر است .