چکیده:
در پژوهش حاضر تجارب زیسته والدین دانشآموزان پسر پایه پنجم ابتدایی از کلاس معکوس و پیامدهای این روش یادگیری به شیوه کیفی و از نوع پدیدارشناسی بررسی شد. با توجه به ماهیت پژوهش، از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد که با مصاحبه عمیق 8 نفر از والدین، دادههای اخذشده به اشباع رسید. برای تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوریشده از روش تحلیل مضمون و از نرمافزار MAXQDA11 بهعنوان یک شیوه کمکی در واردکردن دادهها استفاده شد. یافتههای حاصل از تجارب زیسته والدین در خصوص پیامدهای این روش در 6 مضمون اصلی بهبود آموزش و یادگیری، رفع مشکلات کلاسی، ارتباطات آموزشی، رفع چالشهای آموزشی والدین، آگاهی بخشی جهت تکمیل یادگیری و کنترل یادگیری خلاصه شد. تجارب زیسته والدین نشان میدهد که از نگاه آنها استفاده از کلاس معکوس گامی مثبت در ارتقا سطح آموزشی و دارای پیامدهای مثبتی در ابعاد مختلف است. استفاده از این روش، آموزش را از حالت سنتی خارج کرده و مبتنی بر مسائل روز و نیازهای دانشآموزان و والدین پیش رفته است. همچینن این روش بیشترین پیامد را در حوزه یادگیری و آموزش برای دانشآموزان داشته است.
In the present study, the lived experiences of parents of fifth-grade elementary schoolboys from the flip class and the consequences of this learning method were studied qualitatively and phenomenologically. Due to the nature of the research, purposive sampling was used that saturated data were obtained from in-depth interviews with 8 parents. Thematic analysis method and MAXQDA11 software were used to analyze the collected data as an auxiliary method for data entry. Findings from parents' lived experiences on the consequences of this method were summarized in six main themes: Improving education and learning, Classroom troubleshooting, Educational communications, Addressing Parents' educational challenges, Informing to complete learning and Learning Control. Parents' lived experiences show that from their viewpoint, the use of the flip classroom is a positive step in improving the educational level and has positive consequences in various dimensions. Implementing this method has led to the departure of traditional education and is based on the up-to-date issues and needs of students and parents, and it has the most impact on students' learning and education.
خلاصه ماشینی:
چکيده Abstract In the present study, the lived experiences of در پژوهش حاضــر تجارب زيســته والدين دانش آموزان پســر پايه پنجم parents of fifthgrade elementary schoolboys from ابتدايي از کلاس معکوس و پيامدهاي اين روش يادگيري به شــيوه کيفي the flip class and the consequences of this learning و از نوع پديدارشناسي بررسي شد.
استفاده از experiences show that from their viewpoint, the use اين روش ، آموزش را از حالت سنتي خارج کرده و مبتني بر مسائل روز و of the flip classroom is a positive step in improving the educational level and has positive consequences نياز هاي دانش آموزان و والدين پيش رفته اســـت .
در اين روش ، دانش آموز خودش محتواي دروس را از طريق ويدئو آموزشي، کتاب ها، وب سايت ها و وبلاگ ها در خانه مشاهده و مطالعه ميکند و ساعت کلاس درس به صورت کاملا کاربردي و مفيد در جهت انجام تمرين و تکليف به صورت گروهي در جهت تحکيم و تقويت مفاهيم اساسي که دانش آموزان در خانه درک کرده اند، اسـتفاده ميشـود (برگمن و سـمز٢، به نقل از بهمني، صـفايي موحد، حکيم زاده ، عطاران و علوي مقدم ، ١٣٩٦).
يکي از پيامدهاي مهم اين روش تدريس آگاهي بخشي جهت تکميل يادگيري بود که اين يافته با پژوهش حقاني، رضايي، بيگ زاده و اقبالي (١٣٩٥)، دهقان زاده و عليزاده (١٣٩٧)، بهمني وهمکاران (١٣٩٦)، گلزاري و عطاران (١٣٩٥)، التمولار و لينچويست ٤ (٢٠١٧)، لووهو٥ (٢٠١٧) واستين -اوتهيم وفولدنس ٦ (٢٠١٧) که نشان داده اند به کارگيري يادگيري معکوس در مشارکت و تعاملات دانش آموزان در داخل و خارج از مدرسه ، تأثيرگذار است ، هماهنگي دارد.