چکیده:
از آنجا که دختران نوجوان یکی از مهمترین و حساسترین اقشار در جامعه مدارس هستند، آسیب به آنها بر اثر استرس و اضطراب بر وضعیت روحی و روانی آنها تأثیر نامطلوب میگذارد. عدم توجه به استرسها و واکنش های روانی دانشآموزان، سبب توسعه اضطراب آنان میگردد. هدف این پژوهش بررسی اثربخشی شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر بهبود تصمیمگیری شناختی و سبکهای شناختی حل مساله در دانشآموزان دختر مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر بود. روش این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و با استفاده از گمارش تصادفی بود. نمونه پژوهش را 40 دانشآموز دختر مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه نگرانی ایالت پنسیلوانیا (مایر و همکاران، 1990)، سبکهای تصمیمگیری (اسکات و بروس، 1995) و سبکهای شناختی (کلب، 1982) بود. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر بهبود تصمیمگیری شناختی و سبکهای شناختی حل مساله در دانشآموزان دختر مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر تأثیر داشت (05/0p). لذا پیشنهاد میشود در پژوهشهای آینده از این درمان برای کاهش مشکلات روانشناختی و رفتاری افراد سود جست.
Because adolescent girls are one of the most important and sensitive strata in school society, harming them due to stress and anxiety has an adverse effect on their mental state. Lack of attention to students' stress and psychological reactions can lead to the development of anxiety. The aim of this study was to evaluate the effectiveness of cognitive-based cognitive-cognitive therapy on improving cognitive decision making and cognitive problem-solving styles in female students with a generalized anxiety disorder. This was a quasi-experimental study with a pre-test-post-test design with a control group and randomized use. The sample consisted of 40 female students with a generalized anxiety disorder who were selected using a targeted sampling method and randomly assigned to two experimental and control groups. Data collection tools were a questionnaire for the state of Pennsylvania (Mayer et al., 1990), decision-making styles (Scott and Bruce, 1995), and cognitive styles (Club, 1982). A covariance test was used to analyze the data. The results showed that mindfulness-based cognitive therapy had an effect on improving cognitive decision making and cognitive problem-solving styles in female students with a generalized anxiety disorder (p
خلاصه ماشینی:
اثربخشي شناخت درماني مبتني بر ذهن آگاهي بر بهبود تصميم گيري شناختي و سبک هاي شناختي حل مسأله در دانش آموزان دختر مبتلا به اختلال اضطراب فراگير The effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy on improving cognitive decision-making and cognitive problem-solving styles in female students with generalized anxiety disorder سيد ميلاد آقايي ضرون Seyed Milad Aghaei Zaron B.
The aim of this study was to evaluate the بررسي اثربخشي شناخت درماني مبتني بر ذهن آگاهي بر بهبود تصميم گيري effectiveness of cognitive-based cognitive-cognitive therapy on improving cognitive decision making and شناختي و سبک هاي شناختي حل مساله در دانش آموزان دختر مبتلا به cognitive problem-solving styles in female students اختلال اضطراب فراگير بود.
The شناخت درماني مبتني بر ذهن آگاهي بر بهبود تصميم گيري شناختي و سبک - results showed that mindfulness-based cognitive هاي شناختي حل مساله در دانش آموزان دختر مبتلا به اختلال اضطراب فراگير therapy had an effect on improving cognitive decision تأثير داشت (٠٠٥>p).
در مورد زيرمقياس هاي مفهوم سازي انتزاعي، با توجه به اينکه اثر گروه در سطح معناداري از ٠/٠٥ کوچک تر است يعني پس از خارج کردن تأثير پيش آزمون ، اختلاف معناداري بين ميانگين نمرات دو گروه آزمايش و کنترل در پس آزمون وجود دارد ميتوان گفت آموزش شناخت درماني مبتني بر ذهن آگاهي بر بر بهبود زيرمقياس هاي مفهوم سازي انتزاعي دانش آموزان دختر مبتلا به اختلال اضطراب فراگير در سطح ٩٥% اثر مثبت و معناداري دارد.
فرضيه دوم پژوهش مبني بر اينکه ، »آموزش شناخت درماني مبتني بر ذهن آگاهي بر بهبود سبک هاي شناختي حل مسأله در دانش - آموزان دختر مبتلا به اختلال اضطراب فراگير اثربخش است «، تأييد شده است .