چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مقایسه حس انسجام و هوش شخصی در دانشآموزان دختر با و بدون تجربه تروماتیک انجام شد. روش این پژوهش از نوع علی- مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل دانشآموزان دختر با و بدون تجربه تروماتیک بودند که در سال تحصیلی 98-1397 در پایه نهم مدارس آموزش و پرورش ناحیه یک شهر رشت تحصیل میکردند. نمونه مورد مطالعه شامل 160 دانشآموز دختر (80 دانشآموز دختر با تجربه تروماتیک و 80 دانشآموز بدون تروماتیک) بود که به صورت در دسترس انتخاب شدند. به منظوره جمعآوری دادهها از پرسشنامههای سرند کردن حوادث آسیبزا-فرم خودگزارشی (فورد و همکاران، 2002)، حس انسجام آنتونووسکی (1993) و هوش شخصی مایر و آلن (2013) استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس نشان داد که حس انسجام و هوش شخصی در بین دانشآموزان دختر با و بدون تجربه تروماتیک تفاوت دارد (001/0.(P˂ بهطور کلی نتیجه این پژوهش نشان داد آگاهی از ویژگیهای روانشناختی نظیر حس انسجام و هوش شخصی موجب میشود تا خدمات مطلوبتری به این افراد داده شود تا بتوانند کیفیت زندگی و تحصیلی بهتری را تجربه کنند.
The purpose of this study was to compare the sense of coherence and personal intelligence in female students with and without traumatic experiences. The method of this study was causal-comparative. The statistical population of this study consisted of female students with and without traumatic experience who were in the ninth grade of education schools in one district of Rasht city during the academic year 2018-2019. The sample consisted of 160 female students (80 students with traumatic experience and 80 students without traumatic experience) who were selected through convenience sampling. In order to collect data, the Trauma Accident Screening Questionnaire - Self-Report Form (Ford et al., 2002), Antonovski's sense of coherence Questionnaire (1993), and Meyer & Allen's personal intelligence Questionnaire (2013) were used. The results of the analysis of variance showed that the sense of coherence and personal intelligence was different among female students with and without a traumatic experience (P˂0.001). Overall, the results of this study showed that awareness of psychological traits such as the sense of coherence and personal intelligence leads to better services for these people to experience a better quality of life and education.
خلاصه ماشینی:
مقايسه حس انسجام و هوش شخصي در دانش آموزان دختر با و بدون تجربه تروماتيک Comparison of Sense of Coherence and Personal Intelligence in Female Students With and Without Traumatic Experience مهسا حاتم Mahsa Hatam M.
com چکيده Abstract The purpose of this study was to compare the sense پژوهش حاضر با هدف مقايسه حس انسجام و هوش شخصي در of coherence and personal intelligence in female دانش آموزان دختر با و بدون تجربه تروماتيک انجام شد.
جامعه آماري پژوهش حاضر The statistical population of this study consisted of شامل دانش آموزان دختر با و بدون تجربه تروماتيک بودند که در female students with and without traumatic experience who were in the ninth grade of سال تحصيلي ٩٨-١٣٩٧ در پايه نهم مدارس آموزش و پرورش education schools in one district of Rasht city ناحيه يک شهر رشت تحصيل ميکردند.
(٠٠٠١˂P)with and without a traumatic experience Overall, the results of this study showed that آگاهي از ويژگيهاي روان شناختي نظير حس انسجام و هوش awareness of psychological traits such as the sense شخصي موجب ميشود تا خدمات مطلوب تري به اين افراد داده شود of coherence and personal intelligence leads to better services for these people to experience a تا بتوانند کيفيت زندگي و تحصيلي بهتري را تجربه کنند.
اين يافته ها نشانگر آن هستند که بين دو گروه در اين متغيرها تفاوت معنيداري وجود دارد (٠٠١ بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر به منظور مقايسه حس انسجام و هوش شخصي در دانش آموزان دختر با و بدون تجربه تروماتيک شهر رشت انجام شد.