چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر بازی خودانگیخته در طبیعت بر رفتار بازی و شادی کودکان پیشدبستانی بود. بدین منظور 45 کودک 6-4 سالۀ تبریز به عنوان نمونه آماری به روش نمونهگیری هدفمند در سه گروه فضای باز ، فضای سرپوشیده و کنترل انتخاب شدند. رفتار بازی و شادی کودکان به ترتیب با استفاده از پرسشنامه مقیاس رفتار کودکان پیشدبستانی در بازی و پرسشنامه شادکامی آکسفورد بهصورت پیشآزمون و پسآزمون اندازهگیری شد. نتایج تحلیل واریانس مرکب نشان داد که فعالیت در فضای باز بین پیش و پس آزمون بر رفتار بازی و شادی کودکان تأثیر معناداری داشته بهطوری که 71% از تغییرات در رفتار بازی و 98% از تغییرات در شادی کودکان تحت تأثیر فعالیت آنها در فضای باز طبیعی بود درحالیکه فعالیت در فضای سرپوشیده در رفتار بازی و شادی کودکان تاثیر معناداری نداشت. نتایج با توجه به نظریات زیست بوم شناختی برون فنبرنر و شناختی پیاژه بحث شدند.
The purpose of this study was to investigate the effect of spontaneous play in nature on play behavior and happiness of pre-school children. To this end, 45 children age 4-6 years old were selected as a sample of Tabriz in three groups outdoor space, indoor and control. play behavioral and children's happiness were measured respectively using of pre-school children's behavior in the play and oxford happiness questionnaire, pre-test and post-test. Mix ANOVA showed that outdoor activity between pre and post- test had a significant effect on play behavior and happiness of children, so that %71 of changes in play behavior and %98 of changes in the happiness of children affected by their nature outdoor activities While activity in indoors did not have a significant effect on children's play behavior and happiness. The results were discussed with respect to the external bronfenbrenner biomechanical and Piaget cognitive theory.
خلاصه ماشینی:
شرکتکنندگان جامعه آماری این پژوهش شامل کودکان 6-4 ساله تبریز بود که از میان 45 کودک بهصورت هدفمند در سه گروه 15 نفری شامل فضای باز طبیعی (مدرسه طبیعت)، فضای سرپوشیده (مهدکودک) و کنترل انتخاب و تخصیص داده شدند.
همچنین با توجه به نتایج جدول 7میتوان گفت کودکانی که در فضای سرپوشیده (مهدکودک) فعالیت داشتند بین پیشآزمون و پسآزمون در هیچکدام از خرده مقیاس رفتار بازی تفاوت معناداری را نشان ندادند.
ارجاعدهي Effect of Cognitive Behavior Therapy Using Exposure Technique on Sport Injury Anxiety among Athletes: Single Subject Study M.
Ms. c of sport psychology, department of Sport Science & physical education, Allameh Tabataba’i university, Tehran, Iran Abstract The present study investigated the effect of cognitive-behavioral therapy using exposure technique on sports injury anxiety in a 21-year-old downhill cycling athlete.
In the present study, we try to show whether exposure intervention can be effective as a key method in sports psychology to treat athlete injury anxiety?
Conclusion The aim of this case study was to investigate the effect of cognitive-behavioral therapy based on exposure technique on sports injury anxiety in a 21-year-old subject and also to introduce this method in Iranian sports psychology.
The findings of the present study showed well that the application of cognitive-behavioral therapy based on exposure technique has a positive effect on reducing sports injury anxiety and anxiety symptoms of the subject compared to the baseline period.