
نویسنده: ستلیوس پاپالکساندرو پولوس؛
مترجم: ملا صالحی، حکمت الله؛
شهريور 1373 - شماره 113 (6 صفحه - از 30 تا 35)
مفهوم دین در اندیشه الیاده مؤسسه کیهان

خلاصه ماشینی:
"اینکه دین در روان شناسی به صورت محتوای روان معرفی میشود و در جامعه شناسی همچون پدیدهای اجتماعی و امثالهم،بدان معنا نیست که دین در نهایت یک پدیده روانی یا لایه [اجتماعی]میباشد،بلکه دین همان گونه که دارای بعد اجتماعی است،از بعد روان شناسانه نیز برخوردار بوده و این بدان سبب است که دین به تمامیت(کلیت) آدمی مربوط میشود:«مه دینی که بر بخشی از محتویات ضمیر باطن(ناخودآگاه)هاله افکنده، دین شناس را شگفت زده نمیکند؛چرا که او میداند تجربه دینی،کل انسان را برانگیخته و او را همواره به کنکاش در بن هستی خویش فرا میخواند». برای دین شناس غیریت یا«دگر سانی» مضمون دین چیزی نیست مگر یکی از راهها (شیوهها)که به واسطهء چنین[واقعیتی]درون تجربه دینی شناخته شده و تنها چیزی که او(دین شناس) میتواند بگوید،این است که این گونه انسان[موضوع دین،امر قدسی]را همچون[چیزی]«دیگر»(غیر) میفهمد(ادراک میکند)و هنگامی که پژوهشگر آن را این گونه درک میکند،چنین نیز آن را توصیف (گزارش)خواهد کرد،و حتی نفی تاریخ که در [نگرش]الیاده در رابطه با قدسی مشاهده کردیم، میتوان گفت که از نظر او امر قدسی(قدسی- مقدس)درون تاریخ به مثابه بخشی از آن،همچون وجه یا صورت دیالکتیکی آن عمل میکند. الیاده خاصه به این نوع رابطه تأکید میورزد،چه به منزله رجعت و اتصال با آن،از مجرای تکرار تکوین عالم و چه به مثابه انس و اتحاد و قرین شدن رابطه انسان با امر قدسی(مقدس)در هر صورت،با همه تلون آن و همچون رابطه با چیزی که وجود و حضور دارد و بنا به خصلتش واقعی است و همچنین حقیقت و واقعیت موجودات را مشخص و آشکار میکند."
- دریافت فایل ارجاع :
(پژوهیار,
,
,
)

کاربر گرامی روزانه امکان مشاهده بیش از 0 صفحه وجود ندارد. صفحاتی که امروز مشاهده کرده اید کماکان قابل مشاهده خواهند بود.
برای مشاهده متن صفحات لازم است حساب خود را شارژ نمایید.
برای مشاهده صفحات بیشتر لازم است حساب خود را شارژ نمایید.