چکیده:
مطالعه حاضر با هدف تعیین نقش مسئولیت اجتماعی بر رفتار تماشاگران لیگ برتر فوتبال کشور از طریق نقش میانجی هویت فردی بود. نوع پژوهش، توصیفی- همبستگی و از نظر هدف، کاربردی بـوده کـه به صورت میدانی اجرا شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی تماشاگران لیگ برتر فوتبال کشور در سال 98-97 تشکیل میداد که از بین آنها تعداد 460 نفر به صورت تصادفی در دسترس انتخاب گردید. ابزار اندازهگیری پژوهش پرسشنامه های استاندارد هویت تیمی وان دیک و همکاران (2008)، رفتار تماشاگران ساخته یو (2010) و پرسشنامه هویت فردی بود که اعتبار آنها در یک مطالعه مقدماتی با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ بیشتر از 7/0 به دست آمد. از دو روش توصیفی واستنباطی برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده گردید. در بخش آمار استنباطی از روش مدل معادلات ساختاری با استفاده از رویکرد حداقل مربعات جزئی استفاده شد. نتایج نشان داد که هویت فردی بر مسئولیت پذیری اجتماعی و رفتار تماشاگران لیگ برتر فوتبال کشور تأثیر مثبت و معنی داری دارد. همچنین هویت فردی میتواند به عنوان متغیر میانجی شدت این تأثیر را بیشتر نماید.
خلاصه ماشینی:
«مطالعات جامعه شناسي » سال دوازدهم ، شماره چهل و هفتم ، تابستان ١٣٩٩ ص ص ١٨-٧ نقش مسئوليت اجتماعي بر رفتار تماشاگران ليگ برتر فوتبال از طريق تأثير نقش ميانجي هويت فردي 1 بهروز زينتي 2 حميد فروغيپور 3 مجيد سليماني تاريخ دريافت مقاله : ١٣٩٩/١/٢٤ ٢٠٢٠١٨٩٧٤٠٩١٢٠٧.
مسئوليت اجتماعي به عنوان يک ابزار استراتژيک شناخته شده است که سازمان هاي ورزشي ميتوانند براي ارتباط با جامعه محلي خود با توجه به افزايش پاسخگويي و بررسي تماشاگران از آن استفاده کنند(واکر و کنت ٣، ٢٠٠٩: ٧٦٩-٧٤٣).
محقق در پژوهش حاضر به دنبال پاسخگويي به اين سؤال است که آيا مسئوليت پذيري اجتماعي و هويت فردي بر رفتار تماشاگران ليگ برتر فوتبال ايران تأثيري دارد؟ با توجه به موضوع و اهداف مطالعه ، روش پژوهش ، توصـيفي و از نـوع همبسـتگي اسـت .
در ايـن مطالعه هويت فردي به عنوان متغير ميانجي در تأثير مسئوليت پذيري اجتماعي بر رفتار تماشـاگران ليـگ برتر فوتبال ايران مورد مطالعه قرار گرفته است .
از اين رو در مطالعه حاضر رفتار تماشاگران فوتبال ليگ برتر ايران مورد بررسي قرار گرفت تا مشخص شود که نقش ميانجي هويت فردي در تأثير مسئوليت پذيري اجتماعي بر رفتار تماشاگران ليگ برتر فوتبال ايران چگونه است .
نتايج به دست آمده از اين مطالعه نشان ميدهد که متغير مسئوليت اجتماعي بر رفتار تماشاگران ليگ برتر فوتبال از طريق نقش ميانجي هويت فردي تأثير دارد.
از سوي ديگر با توجه به نتايج به دست آمده از آزمون شمول واريانس (وي اي اف ) مشخص ميگردد که نقش هويت فردي در تأثير مسئوليت اجتماعي بر رفتار تماشاگران به عنوان ميانجي کامل است .