چکیده:
شهرداری ها به عنوان یک نهاد اجرایی قادر به ارائه و هماهنگی در زمینه تسهیلات و نیز سازماندهی
امکانات در زمینه گردشگری می باشند و قادرند حلقه اتصال بین مردم و نیز گردشگری در راستای ارتقاء و
توسعه شهر گردند بی تردید در دنیای امروز توسعه ی گردشگری بدون مشارکت مدیریت هماهنگک
شهری میسر نیست در صنعت گردشگری نقش شهرداری ها در ساماندهی گردشگران بسیار برجسته است.
دارا بودن ویژگیهای گردشگری در یک شهرء دربرگیرنده منافع شخصی، اجتماعی، اقتصادی و محیطی
برای ساکنان آن شهر است. به این صورت که رهایی از فشار و تنش، افزایش سلامت و بهداشت روانی؛
رشد خلاقیت و خودشکوفایی، رشد مهارتها و آموزشها و حتی تکامل شخصیت اجتماعی شهروندان را
به عنوان منافع و مزایای شخصی حاصل از توسعه گردشگری شهری میتوان بر شمرد. در این پژوهش
تلاش است تا با استفاده از ظرفیتهای موجود در مدیریت شهری (شهرداری) به تبیین سیاستهای
راهبردی و اجرایی در توسعه گردشگری شهری میپردازد. هدف از این تحقیق بررسی نقش مدیریت
هماهنگک شهری در توسعه هرچه بیشتر گردشگری شهرها میباشد. نتایج تحقیق نشان میدهد که سیستم
مدیریت شهری هم به لحاظ تئوریکک و هم به لحاظ عملی دارای توان عملیاتی لازم جهت توسعه
گردشگری شهری می باشد؛ به بیانی دیگر ایده مدیریت شهری، اهداف و وظایف آن کامّلا منطبق با
اهداف توسعه گردشگری بوده و یافته های تحقیق نیز بر این مهم صحه میگذارد. همانطور که یافتههای
تحقیق بیان میدارد، توسعه گردشگری شهری با بهره گیری از ظرفیتهای مدیریت شهری کامّلا منوط به نزدیک کردن سیاستهای نهادهای تاثیرگذار در شهر و سازمانهای مرتبط با مقوله گردشگری نظیر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است.
خلاصه ماشینی:
کارشناس روابط عمومی شهرداری بندرعباس، ایران چکیده شهرداری ها به عنوان یک نهاد اجرایی قادر به ارائه و هماهنگی در زمینه تسهیلات و نیز سازماندهی امکانات در زمینه گردشگری می باشند و قادرند حلقه اتصال بین مردم و نیز گردشگری در راستای ارتقاء و توسعه شهر گردند بی تردید در دنیای امروز توسعه ی گردشگری بدون مشارکت مدیریت هماهنگ شهری میسر نیست در صنعت گردشگری نقش شهرداری ها در ساماندهی گردشگران بسیار برجسته است.
حمید بخشی و همکاران در سال 92 دیدگاه شهروندان تهرانی در مورد نقش شهرداریها و توسعه گردشگری مورد بررسی قرار داده اند در این تحقیق توسعه گردشگري در شهر تهران با بهره گيري از ظرفيتهاي مديريت شهري کامًلا منوط به نزديك کردن سياستهاي نهادهاي تأثيرگذار در شهر و سازمانهاي مرتبط با مقوله گردشگري نظير سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري است.
تمام عناصر و اجزاي نظام گردشگری، به دو گروه عرضه و تقاضا تقسیم ميشود كه تقاضا، شامل بازارهاي داخلي و بازارهاي بین المللي و ساكنین محلي كه از جاذبهها، تسهیلات و خدمات گردشگری استفاده مينمایند و عرضه، شامل جاذبهها و فعالیتها، تأسیسات اقامتي و دیگر امکانات و خدمات گردشگری میشود (Gun2002) به تصویر صفحه مراجعه شود (ماخذ: ضرغام 1381) با علم بر این نکته كه، هر گاه منابع گردشگری (طبیعي، اجتماعي و دیگر منابع)، با امکانات گردشگری فرهنگي همراه گردند به جاذبه تبدیل ميگردند جاذبههاي گردشگري از سوی سازمان جهاني جهانگردي به سه دسته عمده تقسیم ميگردند: ــ جاذبه هاي طبیعي ــ جادبه های تاریخی و فرهنگی ــ جادبه های ویژه (inskeep 1991) اقتصاد و گردشگری: ارزیابي آثار اقتصادي صنعت گردشگري، سبب فراهم نمودن اطلاعات لازم، جهت شکل گیري سیاستهاي توسعه گردشگري ميگردد.