چکیده:
دنیای امروزی دنیای تحولت و تغییرات مداوم وعصر عدم تداوم هاست که بر سازمان ها تاثیر عمیقی دارند. لذا
ضرورت دارد سازمان بصورت مستقیم یاغیرمستقیم برای حفظ، بقا وتداوم حیات خود با تغییراتی که سازمان را با
تهدید مواجه می نمایند تطبیق یابد. سهم نهاد تعلیم و تربیت در حیات فردی و اجتماعی غیر قابل انکار است. به
همین دلیل اندیشمندان از نهاد تربیتی بعنوان مدار توسعه یاد نموده و بر نقش آموزش و پرورش تاکید دارند قطع
هیچ نهاد تربیتی موفق به این نقش کارا نیست. جز اینکه سیاستگذاران،تصمیم گیران،مدیران ارشد اجرایی ومدیران
مدارس با رویکردی محقّقانه به پدیده تعلیم و تربیت بنگرند. بدیهی است تحقق این هدف نیازمند ترسیم نقشه راهی
است که در آن نحوه طی مسیر، منابع و امکانات لزم، تقسیم کار در سطح مّ لی والزامات دراین مسیر به صورت شفاف
ودقیق مشخص شده باشد. با توجه به اهمیت هوش هیجانی به عنوان یکی از عواملی که رفتار سازمانی راتحت تاثیر
قرار می دهدو همانطور که بیان شد تغییر و تحول در نظام آموزشی کشور ضرورتی انکار ناپذیر است. مدیران مدارس
به عنوان گروهی که قرار است این تغییرات به کمک آنها انجام شود سهم مهمّی در موفقیّ ت یا عدم توفیق سندها
دارند. این پژوهش ازنظرهدف کاربردی وازنظرروش جمع آوری اطلعات توصیفی است جامعه آماری مورد بررسی
مدیران مدارس متوسطه دوم شهرستان خواف درسال تحصیلی 99-1398به تعداد٢١0نفر بوده واز این میان
تعداد١٣٢ نفر از مدیران با استفاده از جدول انتخاب نمونه مورگان و به روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان
نمونه نهایی پژوهش انتخاب شدند. به منظور نظرسنجی از نمونه آماری ذیربط درباره موضوع از دو پرسشنامه
پرسشنامه هوش هیجانی بار-آن (١999)وپرسشنامه نگرش به تحول سازمانی جان فدا(١٣٨١) استفاده شد به منظور
تامین روایی این پرسشنامه ها از روایی صوری و محتوایی استفاده شد و بدین ترتیب برای پایایی پرسشنامه طبق نظر
اساتید ومدیران باتجربه در دوره متوسطه اول مورد تایید قرار گرفت. دادهها با استفاده از آمار توصیفی شامل ( توزیع
فراوانی و درصد ) و آمار استنباطی (واریانس،رگرسیون و...) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. جهت تجزیه و تحلیل
داده های گردآوری شده از نرم افزار آماری spss استفاده شد .
خلاصه ماشینی:
جدول ٣:نتايج تحليل واريانس منابع مجموع مجذورات درجه آزادي ميانگين مجذورات مقدارF سطح معني داري اثررگرسيوني 0/003 2/524 2/079 1 2/079 باقيمانده ٢٥/٧٥٦ ١١٨ ٠/٢١٨ کل ٢٧/٨٣٤ ١١٩ همانطور که در جدول فوق مشاهده مي شود اثر رگرسيوني متغير هوش هيجاني با پذيرش سند تحول بنيادين آمـوزش و پـرورش رابطه معني داري وجود دارد معنادار بوده است .
42 جدول ٥:نتايج آزمون ضريب همبستگي پيرسون در خصوص رابطه بين خودآگاهي هيجاني با پذيرش سند تحـول بنيـادين آموزش و پرورش متغير مقدار همبستگي پيرسون سطح معني داري پيش بين ملاک خودآگاهي هيجاني شغلي پذيرش سند تحول بنيادين ٠/٣١٤ 0/000 آموزش و پرورش با توجه به مقدار همبستگي به دست آمده و اينکه مقدارp به دست آمده کمتر از ٠/٠١ مي باشد,بنابراين فرضيه پژوهشي تاييـد مي شود و نتيجه مي گيريم که بين خودآگاهي هيجاني مديران با پذيرش سند تحول بنيادين آموزش و پـرورش رابطـه معنـي داري وجود دارد جدول ٦:خلاصه مدل رگرسيوني روش ضريب همبستگي ضريب تعيين ضريب تعيين تعديل شده خطاي استاندارد برآورد 0/461 0/091 0/098 0/314 Enter براي بررسي رابطه بين خودآگاهي هيجاني با پذيرش سند تحول بنيادين آموزش و پرورش از آزمون رگرسيون ساده به روش هم زمان استفاده شد.