چکیده:
هدف: رقابت گسترده موجود در بازار، شرکتها را ناگزیر از بهکارگیری استراتژیهایی برای رویارویی با این رقابت کرده است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر استراتژیهای رقابتی تمایز محصول، مدیریت هزینه بر رشد توان رقابتی شرکتها و بررسی و مقایسه این تأثیر در دوران پیش از تحریم و تحریم است.
روش: نمونه پژوهش، از 137 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران، طی سالهای 1383 تا 1394 تشکیل شده است. فرضیههای پژوهش طی سه دوره زمانی، پیش از تحریم (1383 تا 1388)، دوره تحریم (1389 تا 1394) و دوره زمانی 1383 تا 1394 آزمون شدند.
یافتهها: دو استراتژی تمایز محصول و مدیریت هزینه، بر رشد توان رقابتی شرکتها در دوره پیش از تحریم تأثیر معناداری ندارند. استفاده از استراتژی مدیریت هزینه، به افزایش رشد توان رقابتی شرکتها و استفاده از استراتژی تمایز محصول، به کاهش رشد توان رقابتی شرکتها در دوره تحریم منجر شده است. همچنین در این دوره، شدت تأثیر استراتژی تمایز محصول در کاهش رشد توان رقابتی شرکتها، بیشتر از شدت تأثیر استراتژی مدیریت هزینه در افزایش رشد توان رقابتی شرکتها بوده است. از این رو، تأثیر استراتژیهای رقابتی بر رشد توان رقابتی شرکتها در دوران پیش از تحریم و تحریم با یکدیگر متفاوت است. استفاده از استراتژی مدیریت هزینه طی سالهای 1383 تا 1394، رشد توان رقابتی شرکتها را افزایش داده است؛ اما استراتژی تمایز محصول تأثیر معناداری نداشته است.
نتیجهگیری: استفاده از استراتژی تمایز محصول در بین شرکتهای ایرانی چندان موفق نبوده است؛ اما استفاده از استراتژی مدیریت هزینه به افزایش رشد توان رقابتی شرکتها منجر شده است.
Objective: The widespread competition in market, has forced companies to adopt strategies to deal with this competition. This study aims to investigate the effect of competitive strategies of product differentiation and cost management on growth of companies' competitive power and to scrutinize pre-sanction and sanction periods in regards with this effect. Methods: The sample consisted of 137 listed companies in the Tehran Stock Exchange during the years 2004 to 2015. Then research hypotheses analysed for three time periods namely pre-sanctions period (2004 - 2009), the sanctions period (2010 - 2015) and the whole period of 2004 - 2015 seprately. Results: The results showed that non of competitive strategies product differentiation and cost management had significant impact on the companies competitive power growth in the pre-sanctions period. The use of cost management and product differentiation strategies has led to increas and decrease in competitive power growth of companies respectively during the sanctions period. In addition, during this period, the intensity of the effect of product differentiation strategy on decreasing the competitive power growth has been more than the intensity of the effect of cost management strategy on increasing the competitive power growth. So, the effect of competitive strategies including product differentiation and cost management on growth of companies' competitive power inpre-sanction and sanction periods are different. The results also indicated that the use of cost management strategy during the period form 2004 to 2015 has increased the competitive power growth of companies but the product differentiation strategy had no significant effect. Conclusion: The growth of Competitive power varies according to the type of competitive strategy which is pursued by companies. An increase in the competitiveness power of companies is seen due to the use of cost management strategy; however the use of product differentiation strategy has not been very successful. The results indicate that in order to take advantage of opportunities and to overcome the threats, managers should consider a strategic management approach based on understanding the internal and external environment of the organization in developing competitive strategies of companies. Also, by carefully monitoring their operating costs and not compromising product quality, they have to utilize a cost leadership strategy. In addition, in order for a product differentiation strategy to succeed in creating value for customers and for the company to achieve competitive advantage, the values created in the company's products or services need to be higher than the customer's costs so that customers are willing to pay a higher price.
خلاصه ماشینی:
بررسي تأثير استراتژي هاي رقابتي بر رشد توان رقابتي شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ـ مقايسه مدل ها در دوران پيش از تحريم و تحريم داود مرادي کارشناس ارشد، گروه حسابداري ، دانشکده اقتصاد و مديريت ، دانشگاه اروميه ، اروميه ، ايران .
نتيجه گيري : استفاده از استراتژي تمايز محصول در بين شرکت هاي ايرانـي چنـدان موفـق نبـوده اسـت ؛ امـا اسـتفاده از اسـتراتژي مديريت هزينه به افزايش رشد توان رقابتي شرکت ها منجر شده است .
بنـابراين ، در فرضـيه هـاي اول و دوم پـژوهش بـه تبيـين تـأثير استراتژي هاي رقابتي تمايز محصول و رهبري هزينه بر رشد توان رقابتي شرکت ها و مقايسه شدت تأثير آنهـا طـي دوره زماني ١٣٨٣ تا ١٣٩٤ پرداخته شده است .
Bayraktar, Hancerliogullari, Cetinguc & Calisir 2.
در فرضيه پنجم پژوهش ، به مقايسه شدت تأثير استراتژي هاي رقابتي تمايز محصول و رهبري هزينه بر رشد تـوان رقابتي شرکت ها در دوران پيش از تحريم و تحريم پرداخته شده است .
هدف از پژوهش حاضر، بررسي تأثير استراتژي هاي رقابتي تمايز محصول و مديريت هزينه بر رشـد تـوان رقـابتي شرکت ها و همچنين بررسي و مقايسه اين تأثير در دوران پيش از تحريم و تحريم است .
نتايج آزمون فرضيه نخست پژوهش نشان دادند که استفاده از استراتژي مديريت هزينه طـي سـال هـاي ١٣٨٣ تـا ١٣٩٤، باعث افزايش رشد توان رقابتي شرکت ها شده ، اما استراتژي تمايز محصول تأثير معناداري نداشته است .
نتايج آزمون فرضيه پنجم پژوهش نشان دادند که شدت تأثير استراتژي هاي رقابتي تمايز محصول و مديريت هزينه بر رشد توان رقابتي شرکت ها، در دوره تحريم با دوره پيش از تحريم متفاوت بوده است .