چکیده:
مسئلهی آغاز حیات انسانی و اینکه از چه زمانی جنین را باید واجد اوصاف و حقوق انسانی دانست، از قدیمالایام در میان اندیشمندان و ادیان مختلف مورد بحث و مناقشه بوده است. آیین یهودیت پس از مدتزمانی از انعقاد نطفه جنین را دارای روح انسانی میداند اما در این آیین، جنین وقتی موجود کاملی تلقی میشود که سر جنین از رحم مادر خارج یا ظاهر شود. در آیین مسیحیت نیز دو دیدگاه آغاز حیات انسانی از لحظه انعقاد نطفه و آغاز حیات انسانی پس از مدتزمانی از انعقاد نطفه رواج دارد اما زمان دقیقی برای دیدگاه اخیر تعیین نشده است. عدم تعیین دقیق زمان ولوج روح، به عدم شناخت بشر از روح و ابعاد غیر جسمانی آن مرتبط میباشد؛ بنابراین برای تعیین این موضوع میبایست به قرآن کریم و روایات معصومین مراجعه نمود. در قرآن کریم مراحل 6گانه رشد؛ نطفه، علقه، مضغه، عظام، لحم و جنینی که روح در آن دمیده شده، بیان گردیده است، اما برای این مراحل، مدتزمانی تعیین نشده است. مستنبط از روایات موجود در این موضوع زمان ولوج روح در جنین پس از اتمام چهارماهگی است و نظریه فقهایی که زمان هر یک از مراحل رشد جنین را 20 روز میدانند، با ولوج روح در 4 ماهگی منطبق است. همچنین این دیدگاه با یافتههای علمی و عرف عموم مردم نیز همخوانی و مطابقت دارد.
From ancient times, the beginning of human life and when a fetus should be qualified as human rights has been largely debated among scholars and different religions. Judaism, after a period of considers the embryo to have a human soul, but in this religion, fetus is considered to be perfect when its head is out of the womb or appears. In Christianity, there are two perspectives on the beginning of human life from the moment of coagulation and the beginning of human life after a period of coagulation, but the exact time has not been set for the latter. The lack of precise determination of the time of the soul's ensoulment is related to the human's lack of knowledge of the soul and its non-physical dimensions.; thus, to determine the matter, one should refer to the Holy Quran and traditions. The Holy Qur'an considers the stages of growth to be six stages including: nutfa, alaqa, mudgha, ‘izam, lahm and embryo in which the spirit is blown but no time has been set for these stages. Given the traditions in this subject, ensoulment take place at the end of four months and the doctrine of jurists who know the time of each stage of embryo development to be 20 days is in line with this time. This view is also consistent with scientific findings and the practice of the general public.
خلاصه ماشینی:
با توجه به اینکه هر یک از روایات مذکور، کدام مرحله از رشد جنین را به عنوان زمان ولوج روح بیان نموده اند، می توان این روایات را به شرح ذیل دسته بندی کرد: ١-دسته ای از روایات بیان می دارند که پس از آن که استخوان بندی کامل و شد و گوشت بر آن رویید، ولوج روح به بدن جنین صورت می گیرد و دیه جنین کامل خواهد بود: «محمّدْ بن محمّد اْلمفید فی اْلإرْشاد قال : قضی علی ع فی رجل ضرب اْمرأٔەً- فأْلقتْ علقۀً أنّ علْیه دیتها أرْبعین دینارًا- و تلا ع و لقدْ خلقْنا اْلإْنسان منْ سلالۀ منْ طین - ثمّ جعْلناه نطْفۀ فی قرار مکین - ثمّ خلقْنا الّنطْفۀ علقۀً- فخلقْنا اْلعلقۀ مضْغۀً- فخلقْنا اْلمضْغۀ عظاماً فکسوْنا اْلعظام لحْماً- ثمّ أْنشأْناه خْلقاً آخر فتبارک الّله أحْسن اْلخالقین ثمّ قال فی الّنطْفۀ عشْرون دینارًا- و فی اْلعلقۀ أرْبعون دینارًا- و فی اْلمضْغۀ سّتون دینارًا- و فی اْلعظْم قْبل أنْ یسْتوی خْلقه ثمانون دینارًا- و فی الصّورٔە قْبل أنْ تلجها الرّوح ائۀ دینار- فإذا ولجْتها الرّوح کان فیها أْلف دینار».
٢-در روایتی که عبدالله بن سنان از مردی و این مرد از امام محمدباقر (ع ) نقل می کند، دیه نطفه ٢٠ دینار، علقه ٤٠ دینار، مضغه ٦٠ دینار و عظام دیه کامل بیان شده است و اشاره ای به مرحله پنجم و ششم رشد جنین یعنی مراحل لحم و ولوج روح نمی شود: «و عنْ ٧.
قرآن کریم مراحل رشد جنین را ٦ مرحله ی نطفه ، علقه ، مضغه ، عظام ، لحم و جنینی که روح در آن دمیده شده ، بیان می کند، اما در خصوص مدت هر یک از این مراحل ، زمانی را تعیین ننموده است .