چکیده:
Olivier Adam’s novels in general, and The Edges in particular, reflect the crises, gaps, conflicts and resentments in the contemporary society of France. Describing so many public spaces and narrating the private and professional lives of a large number of characters, the novelist tries to analyze the establishment of the system leading to such consequences as well as the mechanisms contributing in its persistence. Using Pierre Bourdieu’s sociological approach as the basis of this research and by means of his technical terms such as ‘social space’, ‘habitus’, ‘field’ and ‘domination’, we studied how the young author has analyzed the social hierarchy by visualizing the concept of ‘social space’ and by creating the figures who present the multiple ‘social positions’. We also represented the strategies of ‘domination’ pictured by the novelist, first in limited fields and then in a larger scale and by the State. Finally, we investigated the theory of ‘distinction’ so meticulously materialized by the novelist, in order to show the concerns of an author who wants to be a committed writer in the 21st century.
مجموعه اثار الیویه ادام بهطور عام و رمان کنارهها بهطور خاص تصویرگر بحرانها، کینهها، شکافها و اصطکاکهای موجود میان طبقات و نسل های مختلف جامعهی کنونی فرانسه است. نویسنده به کمک توصیفات متعدد از فضاهای عمومی و روایت زندگی شخصی و روند شغلی شخصیتهای پرشماری که خلق کرده است، در صدد مطالعهی استقرار و استمرار ساختاری برامده که منتهی به چنین پیامدهایی شده است. این مقاله به بررسی چگونگی ترسیم این تصویر و میزان مطابقت ان با واقعیات جامعهی کنونی فرانسه پرداخته است در مقاله حاضر بر اساس رویکرد جامعهشناختی بوردیو و به کمک واژگان مختص این پژوهشگر همچون «فضای اجتماعی»، «عادت»، «عرصه» و «سلطه»، به مطالعهی این میپردازیم که نویسنده چگونه با خلق شخصیتهایی که معرف «موقعیتهای اجتماعی» گوناگون هستند و با عینیت بخشیدن به مفهوم «فضای اجتماعی»، به تحلیل سلسلهمراتب اجتماعی پرداخته است. همچنین به بازنمایی استراتژیهای «سلطه» اهتمام میورزیم که در وهلهی اول در عرصههای محدود و در مقیاسی بزرگتر توسط حکومت اعمال میشوند و رماننویس انها را ترسیم کرده است. و در نهایت، تيوری «تمایز سلایق و سبک زندگی» را مورد بررسی قرار میدهیم که به طرز ماهرانه ای توسط نویسنده مجسم شده است تا به این ترتیب دغدغههای رماننویسی را به نمایش بگذاریم که میخواهد در قرن بیستویکم نویسندهای متعهد باشد.