چکیده:
هدف از انجام این پژوهش تعیین رابطه سبکهای دلبستگی و خودکنترلی با رفتارهای پرخطر دانش آموزان دختر دبیرستانهای شهر تهران بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 98-1397 به تعداد 82099 نفر دختر بودند. حجم نمونه 382 نفر از این دانش آموزان بر اساس فرمول کوکران و به شیوه نمونهگیری تصادفی خوشه ای انتخاب و به پرسشنامههای رفتارهای پرخطر نیازی، عباس زاده و سعادتی (1396)، سبکهای دلبستگی کولینز و رید (1990) و خودکنترلی تانجی بائومیستر و بونه (2004)، پاسخ دادند. دادههای جمعآوریشده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندمتغیره به روش همزمان تحلیل شد. یافتهها نشان داد که بین سبکهای دلبستگی و خودکنترلی با رفتارهای پرخطر رابطه معنی داری وجود دارد (0/01> P). نتایج تحلیل رگرسیون چندمتغیره نیز آشکار کرد که 70% درصد از کل واریانس رفتارهای پرخطر بهوسیله سبکهای دلبستگی و خودکنترلی تبیین می شود. با توجه به نتایج حاصله از تحقیق حاضر در خصوص قدرت پیشبینی سبکهای دلبستگی و خودکنترلی در تغییرات رفتارهای پرخطر دختران نوجوان، پیشنهاد میشود به جهت پیشگیری از رفتارهای پرخطر در نوجوانان دختر، طرحهای پژوهشی مداخلهای در خصوص آموزش خودکنترلی به نوجوانان و آشنایی والدین به سبکهای دلبستگی و راههای افزایش سبکهای ایمن طرحریزی و اجرا شود.
The purpose of this study was to relationship between attachment styles and self-control with high-risk behaviors among female students’ high schools of Tehran city .The descriptive- correlation method was used. The statistical population consists of all the female students’ high school east of city in year academic 2017-2018 to 82099 female students. In this study, according to Cochran formula, 382 female students were selected as samples. Multistage sampling method was used in this research and they were asked to fill in the high-risk behavior scale of Niazi, Abbaszadeh and Saadati (2017), adult attachment scale Collins & Read (1990) and self‐control scale of Tangney, Baumeister and Boone (2004). The data were analyzed by tests of Pearson correlation and multivariate regression by enter method. Findings showed that there was significant correlation between early maladaptive schemas with critical thinking (P<0/01). There was a negative and significant correlation between difficulties in emotion regulation with critical thinking (P<0/01). There was a positive and significant correlation between attachment styles and self-control with high-risk behaviors (P<0/01). Regression analyses also revealed that 70% of variance of high-risk behaviors was explained by attachment styles and self-control. Based on the results of the present study on the predictive power of attachment styles and self-control in high-risk behaviors in adolescent girls in order to prevent high risk behaviors among adolescent girls, it is recommended to conduct interventional research projects to train parents on the problematic areas.
خلاصه ماشینی:
گروه روانشناسی، واحد ورامین- پیشوا، دانشگاه آزاد اسلامی، ورامین، ایران مجله پیشرفتهای نوین در علوم رفتاری، دوره پنجم، شماره چهل و پنجم، تیرماه 1399، صفحات 24-12 چکیده هدف از انجام این پژوهش تعیین رابطه سبكهاي دلبستگي و خودكنترلي با رفتارهاي پرخطر دانشآموزان دختر دبيرستانهاي شهر تهران بود.
لذا از آنجایی در پژوهشهای پیشین نقش تعاملی سبکهای دلبستگی و خودکنترلی بر رفتارهای پرخطر دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر تهران موردپژوهش واقع نشده است، در راستای رفع این خلأ تحقیقاتی در این پژوهش به بررسی این سوال پرداختهشده است که آیا بین سبكهاي دلبستگي و خودكنترلي با رفتارهاي پرخطر دانشآموزان رابطه وجود دارد؟ روش پژوهش پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی بود.
نتایج ماتریس همبستگی پیرسون بین سبكهاي دلبستگي با رفتارهاي پرخطر {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} **معنادار در سطح 05/0 بر اساس جدول 2- نتایج ماتریس ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین سبک دلبستگی ایمن (653/0- r=، 01/0 >p)، خودکنترلی (653/0- r=، 01/0 >p) با رفتارهای پرخطر رابطه منفی و معنیداری وجود دارد.
نتایج ماتریس ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین سبک دلبستگی ایمن با رفتارهای پرخطر رابطه منفی و معنیداری وجود دارد.
Insecure adult attachment style is associated with elevated psychological symptoms in early adjustment to severe burn: A cross-sectional study.
Multistage sampling method was used in this research and they were asked to fill in the high-risk behavior scale of Niazi, Abbaszadeh and Saadati (2017), adult attachment scale Collins & Read (1990) and self‐control scale of Tangney, Baumeister and Boone (2004).
Findings showed that there was significant correlation between early maladaptive schemas with critical thinking (P Keywords: high-risk behaviors, attachment styles, self-control