چکیده:
هدف اصلی این مقاله، معرفی نظریه بار شناختی در یادگیری چندرسانهای، مروری بر سیر تحول تاریخی و نقدی بر چارچوب نظری آن میباشد. یافتههای به دست آمده حاکی از آن است که نظریه بار شناختی به عنوان یکی از تأثیرگذارترین نظریهها در طراحی محیطهای یادگیری چندرسانهای شامل سه مرحله تحولی بار شناختی بیرونی در حل مسئله، بار شناختی درونی و فرضیه مجموع اولیه و نیز بار شناختی مطلوب و فرضیه مجموع ثانویه را پشت سر گذاشته است. همچنین، با نقدی بر چارچوب نظریه بار شناختی بیان شد که بار شناختی مطلوب به اندازه مفاهیم بار درونی و بیرونی، نقش تبیین و پیشبینی کنندگی در نظریه بار شناختی ندارد. بنابراین، یک چارچوب دووجهی شامل بارهای شناختی درونی و بیرونی میتواند علاوه بر شفاف و سادهسازی چارچوب این نظریه، از گسترش بیرویه مرزهای آن و نیز از توسعه نابجای ابزارهای اندازهگیری و انواع سهگانه بار شناختی جلوگیری نماید.
The primary purpose of this study was to introduce the cognitive load theory in multimedia learning, review its historical evolution, and present a critique of its theoretical framework. In this paper, we articulated the following three primary stages of development in cognitive load theory; extraneous cognitive load in problem-solving, intrinsic cognitive load and the first additivity hypothesis, and germane cognitive load and the second additivity hypothesis. Besides, we argued that the germane cognitive load does not play the explanatory and predictive role in cognitive load theory as much as the intrinsic and the extraneous load types. Therefore, a dual framework including intrinsic and extraneous cognitive loads can clarify and simplify the framework of this theory and prevent irregular extension of its boundaries, as well as the inadequate development of instruments for measuring triple cognitive loads.
خلاصه ماشینی:
Worked-Example Effect {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} چنين پيش بيني ميشد که ارائه قطعات اطلاعاتي مرتبط اما غير يکپارچه (مانند تصاوير گرافيکي ، علائم ) در نمونه هاي حل شده ، از طريق وادار کردن يادگيرنده به ادغام ذهني اطلاعات - فرايندي که با توسعه حل مسئله نامرتبط است - منجر به توليد بار شناختي بيروني ميشود.
Cognitive Psychology بر اين فرض است که عملکرد يادگيري، ذخيره سازي طرح واره هاي خودکار شده در حافظه بلندمدت است ، به طوريکه بتوان بار حافظه فعال را در طول حل مسئله کاهش داد (١٩٩٣,Sweller).
اين اختلاف نظر، انگيزه انجام مطالعات متعددي شده است که تلاش کردند تا با استفاده از روش هاي آموزشي مانند پيش آموزي ، توالي دهي و تقطيع ، بار دروني را کاهش دهند ( Lee, Plass ;٢٠٠٤ ,Catrambone &Gerjets, Scheiter & Homer, 2006; Pollock, Chandler & Sweller, 2002; Van Merri¨enboer, Kirschner & Kester, ٢٠٠٣).
Problem-Based Learning اکتشاف هدايت نشده ١ ممکن است آن قدر بالا باشد که مانع از يادگيري آنان شود، زيرا فراگيران مبتدي فاقد طرح واره هاي به خوبي سازمان يافته براي هدايت فرايند ساختن دانش ميباشند ( Kirshner, Sweller ٢٠٠٦ ,Clark &).
Designing and validating English instructional multimedia model based on the effects of different types of cognitive load on learning and retention of novice and expert learners.
Problem based learning is compatible with human cognitive architecture: Commentary on Kirschner, Sweller, and Clark (2006).
Cognitive load during problem solving: Effects on learning.