چکیده:
هدف اصلی این مقاله، تحلیل یکی از مولفههای مدیریتکلاس، نشانه «سکوت» و بررسی آثار آن در مدیریتکلاس میباشد. برای دستیابی به این هدف از روش کیفی تحلیل نشانهشناختی سوسور برای ادراک پیام صریح و واکاوی معانی نهفته، بهره گرفته شد. اعتبار دادهها، با استفاده از روشبینامتنی، برخود متن و تفسیرهای مستخرج از متن، استوار است. نتایج این مقاله در بخش نظری، منجر به طراحی مدل دوتایی «خودخواسته- تحمیلی» و «بار مثبت- منفی» از سکوت شد. در بخش عملی، بر اساس زیستنگاری کلاس، کدهای معنایی سکوت، استخراج و رمزگشایی شد. دال و مدلولها مطالعه، بازشناسانی، طبقهبندی درونی و تفسیر شدند. درنتیجه، مدل دوتایی «سلبی- ایجابی» و «عدم شایستگی- لجوجانه» طراحی شد. یافتههای بهدستآمده حاکی از آن است که پرتکرارترین سکوت در کلاسها از نوع «عدم شایستگی»، یا «سکوت خالی» که همان فریاد بلند و واقعیت تلخ ساعتهای هدررفته زیادی در کلاسها است و هیچ ماحصل آموزشی یا تربیتی ندارد. مسئولین، صاحبنظران و معلمان میتوانند بامطالعه نظری، پژوهش حین عمل و تامل، پیام سکوت را دریافت کرده، با آموزش و انتقال معنی، قدرت پیشبینیپذیری برای اداره کلاس درس را افزایش دهند. دسته دیگری از سکوت که اهداف «نامعلومی» داشت نیز شناسایی شد.
The Main purpose of this paper is to analyze one of the components of classroom management, The sign of “Silence”. Saussure's semiotic analysis qualitative method was used to perceive the explicit message and analyze the latent meanings. The data validated based on the intertextual method is based on the text itself and the interpretations derived from the text. The theoretical results of this research led to the design of a binary model of "self-imposed/imposed" and "positive/negative" of silence. In the practical section, based on classroom biography, semantic codes of silence were extracted and decoded. The predicate and the referent were studied, recognized, internalized, and interpreted. As a result, the binary model of "affirmative-privative" and "incompetence -stubborn" was designed. The results of this paper indicate that the most frequent silence in the class was ‘inappropriate or empty silence’, which indicates the loud cry of the bitter reality of many wasted hours in classes that had no educational or educative consequence. Authorities, scholars, and teachers can receive the message of silence through theoretical study, educational action research and reflection, and by increasing teaching and transfer of meaning, and the predictability of classroom management. Another category of silence with "unknown" goals was also identified.
خلاصه ماشینی:
دانشيار گروه رياضي دانشگاه آزاد نيشابور مقدمه يکي از عوامل اثرگذار براي مديريت کلاس درس ، توجه به نشانه ها و پديده هايي است که رخ ميدهند؛ وقايعي مانند خشونت (١٩٩٣ ,Mclnerney &Bear, Juvonen )، قلدري (٢٠١٨ ,Scholder)، پرخاشگري (٢٠١٨ ,.
جدول ١: مشخصات شرکت کنندگان پژوهش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نگارنده به عنوان سوبژه ثانويه ، تلاش کرد در مقام فهم سکوت ، با مطالعه گزارش ها و مشاهده در بعضي کلاس ها (٢٠١٨ ,Purkarimi Hvaeshki &Dehnavi ) خود را به جاي تجربه زيسته معلم و شاگرد، قرار دهد و رخدادهاي کلاس را بررسي و نشانه هاي سکوت را شناسايي و تفسير نمايد.
در پژوهش هاي تجربي و نيمه تجربي، حضور مشاهده گر در کلاس ، عامل و يا متغير مزاحم محسوب ميشود و صحنه پژوهش را به شکل تصنعي تحت تأثير قرار ميدهد و بر نتايج پژوهش اثر ميگذارد، Seif) (١٩٨٩ ,Naderi &Naraghi در اين پژوهش ، با توجه به حضور مستمر و سالانه کارورز در کلاس و آموزش حرفه اي که دانشجويان اين دانشگاه براي ايفاي نقش کارورزي ديده اند، معلم و شاگردان به حضور دانشجو و استاد راهنما عادت داشته ، و اين گزارش ها با کمترين اثر آزمايشگاهي (٢٠١١ ,Maclean &Wilson )، از توانايي بالايي براي انجام پژوهش برخوردار بودند.
اين نوع سکوت بار معنايي مثبت داشته اما تحميلي است و نشان از نوعي خيرخواهي معلم دارد که در آن کسب هدف هاي متعالي نهفته است .
Research Foundations of Education, 8(1), 5-20 (In Persian).
Research Foundations of Education, 8(1), 5-20 (In Persian).