چکیده:
عنوان آثار پوچ نما از قبیل بازیهای زبانی، کلیشههای اغراق آمیز، تکرار، ترکیبات بیربط و حتی عبارات ابتکاری را به دنبال دارد و از زبان شخصیتهایی بیان میشود که معمولا در یک تراژدی-کمدی، اسیر شرایط جبری و فشارهای ناخوشایند ناخودآگاهند. نویسندگان پوچ نمایی در آثار ادبی "آخربازی"، " درانتظار گودو"، "هوای سرد"، "اتاق" و "بوف کور" پوچ نمایی را به تصویر کشیدهاند. تحقیق حاضر از آن جهت که به تحلیل آثار پوچ نما از نگاه روایت شناسی میپردازد، حائز اهمیت است. بسیاری از پژوهشهای حاضر بعد روایت شناختی و زبان شناختی را در جهت تحلیل اینگونه آثار لحاظ نکردهاند و بیشتر بر جنبههای دیگر از جمله جنبههای فلسفی پرداختهاند. نگارندگان در قالب یک پژوهش توصیفی-تحلیلی به بررسی و تحلیل ساختار روایت شناختی این پنج اثر پوچ نما پرداختهاند تا دریابند چه عملگرهای روایت شناختی در این آثار قابل شناسایی هستند و ضرورت تحقیق را در ارائه ی عملگرهای روایی برای شناسایی آثار پوچ نما میدانند. نگارندگان با تحلیل مقایسهای بر عملگرهای گرماس در الگوی پیشنهادی او، الگویی در خصوص شناختن عملگرهای پوچ نمایی ارائه کردهاند. محققان با تحلیل و مقایسه عملگرهای گرماس به جای فاعل، عملگر رنج بر را پیشنهاد دادهاند. هدف در آثار پوچ نما محقق نمیشود و شخصیتها با ناکامی مواجه هستند. از یاریگر خبری نیست. شخصیتها ذی نفع نیستند بلکه همواره درد مشترک دارند و آن انزواست. المانهای تکرار، قدرت، منزوی، مکمل دیگر عملگرهای پیشنهادی است.
The absurd works include elements of wordplay, exaggerated clichés, repetition, irrelevant and even innovated phrases, uttered by one of the characters. The current study provides a narrative analysis of six selected literary works, namely "Endgame" and "Waiting for Godot" by Samuel Becket, "The room" by Harold Pinter, "The Blind Owl" by Sadegh Hedayat and "The Cold Air" by Virgilio Pinera. By adopting a descriptive-analytic approach, this paper reconsidered narrative actants presented by Greimas (1966) and focused on six new narrative actants proposed by the researchers for analyzing the narrative of the selected absurd works. Narratology is a field of study that is undergoing a re-contextualization. Apart from theories such as Vladimir Propp’s actantial typology, absurdist theories of the self may also have influenced the way structuralist narratologists drew on linguistic theory to re-describe characters in stories as actants. The researchers proposed six new narrative actants that can be found in absurd works. They include sufferer (antihero) for hero, recluse for the receiver, repetition for the helper, failure for the object, partner for opponent. The donor is absent in absurd works and instead, oppressive can be considered as an actant in these literary works. In conclusion, it could be said that a more linguistically particularized account of actants may have significant methodological benefits for present-day researcher, interested in narrative analysis of absurd works
خلاصه ماشینی:
گرمس شش عملگر در روايت شناسي آثار ساخت گرا پيشنهاد داده و نگارندگان با تحليل مقايسه اي عملگرهاي وي در الگوي پيشنهادياش ، الگويي دربارة شناختن عملگرهاي پوچ نمايي ارائه کرده و به اين نتيجه رسيده اند که فاعل که يکي از عملگرهاي پيشنهادي گرمس است ، همواره دارد رنج ميکشد؛ از اين رو مفهوم فاعل گرمس با مفهوم فاعل اثر پوچ نما منطبق نيست .
در نمايش نامۀ در انتظار گودو، هدف اصلي شخصيت ها ديدن گودو است که براي آن ها رهايي از مصيبت و سرگشتگي را به ارمغان بياورد؛ اما اين هدف ميسر نميشود.
اتاق هدف در نمايش نامۀ اتاق ازدست ندادن اتاقي است که رز، شخصيت اصلي زن ، به همراه همسرش در آن زندگي ميکند و با تمام وجود سعي در حفظ آن دارد؛ ليکن اين خواسته عملي نميشود: «خانم ساندز: خونۀ خوبيه .
The current study provides a narrative analysis of six selected literary works, namely "Endgame" and "Waiting for Godot" by Samuel Becket, "The room" by Harold Pinter, "The Blind Owl" by Sadegh Hedayat and "The Cold Air" by Virgilio Pinera.
The researchers proposed six new narrative actants that can be found in absurd works.
They include sufferer (antihero) for hero, recluse for the receiver, repetition for the helper, failure for the object, partner for opponent.
Keywords: Narratology, narrative actants, Greimas model, absurd works, literary discourse analysis * Corresponding Author's E-mail: aghagolz@modares.