چکیده:
نظریهی کارگفت یا کنش گفتاری، نظریهای است که برای تحلیل گفتمان و به منظور دریافت هدف و قصد گوینده به کارمی رود. این نظریه، اولین بار توسط آستین مطرح شد و سرل آن را تکامل بخشید. نظرات سرل درباره ی کارگفت از اهمیت ویژهای برخوردار است و در علوم زبانشناسی، جامعه شناسی و فلسفی از آن بهره می برند. وی کارگفت ها را در پنج گروه طبقه بندی کرد: الف. اظهاری: این نوع کارگفت تعهد گوینده را به صدق یک گزاره بیان می کند ب. ترغیبی: که مخاطب را به انجام دادن عملی ترغیب میکند ج. تعهدی: تعهد گوینده را به انجام دادن کاری بیان می کند د. عاطفی : احساس گوینده را در برابر وقوع رویدادی بیان می کند ه. اعلامی: گوینده شرایط جدیدی را به مخاطب اعلام می کند. سرل برای تعیین تمایز میان پنج گونه ی کارگفت ها ازچهار عامل بهره می گیرد: نکته ی غیر بیانی، تطبیق، وضع روانی، محتوا. بررسی خطبه شقشقیه براساس کارگفت سرل، نشان می دهد که کارگفتهای اظهاری – در معنای صریح- و کارگفت های عاطفی – در معنای ضمنی – با نکته ی غیر بیانی هجو بیشترین تعداد را در این خطبه داشته و در نهایت کارگفت تعهدی نیز به کار رفته است اما کارگفتهای اعلامی و ترغیبی به هیچ وجه به کار نرفته است. تطابق بافت موقعیتی خطبه با انواع کارگفتهای به کار رفته در متن و بسامد آنها، نشان از قدرت بالای مخاطب شناسی و درک آن حضرت از بافت موقعیتی است. روش استفاده شده در این مقاله، توصیفی – تحلیلی است.
Speech theory or speech action is a theory that is used to analyze discourse and to get the purpose and intention of the speaker. This theory was first proposed by Austin and developed by Searle. Searle's views on speech action are of particular importance and are used in the linguistic, sociological, and philosophical sciences. He categorized the speech action into five groups: a) Representative: This type of utterance expresses the speaker's commitment to the truth of a statement b) Directive: which encourages the audience to do something. C) Commissive: Expresses the speaker's commitment to do something. D) Expressive: Expresses the speaker's feelings in the face of an event. E) Declaration: The speaker announces new conditions to the audience. Searle uses four factors to distinguish between the five types of utterances: non-expressive point, adaptation, mental state, and content. Examining Shaqqaqiyah's sermon based on Searle's speech action shows that representative speech action - in the explicit sense - and expressive speech action -in the implicit sense - with the non-expressive point of satire have the highest number in this sermon and finally the commissive speech action was used, but the directive speech action and declaration have not been used in any way. The adaptation of the situational context of the sermon to the types of utterances used in the text and their frequency shows the high power of the audience and his understanding of the contextual context. The method used in this article is descriptive-analytical.