چکیده:
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر، تعیین نقش سرمایۀ فکری بهلحاظ انسانی، ساختاری و ارتباطی در عملکرد کارکنان کتابخانههای عمومی استان آذربایجان غربی است.
روش : روش تحقیق حاضر، توصیفی- همبستگی و از نوع کاربردی است. حجم نمونۀ جامعۀ آماری شامل 199 نفر از کارکنان کتابخانههای عمومی استان آذربایجان غربی است که بهروش تصادفی با استفاده از فرمول کوکران به دست آمد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای استاندارد سنجش مدیریت سرمایۀ فکری «بونتیس» (1998) و پرسشنامۀ سنجش عملکرد کارکنان «هرسی و بلانچارد» (1992) با طیف لیکرت پنجگزینهای مشتمل بر ابعادی همچون «دانش و مهارتها»، «درک یا تصور نقش» و «حمایت سازمانی» استفاده شد. با استفاده از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف، نرمال بودن دادهها تایید شد. دادههای بهدستآمده با استفاده از نرمافزار SPSS با روشهای توصیفی و استنباطی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت.
یافتهها: با توجه به نتایج آزمون رگرسیون خطی، سرمایۀ انسانی و سرمایۀ ساختاری توانستند 6 درصد از متغیر عملکرد کارکنان را تبیین کنند، اما تغییرات متغیر عملکرد کارکنان در تغییرات سرمایۀ ارتباطی نقشی ندارد. همچنین، نتایج حاکی از آن است که کارایی و اثربخشی کتابخانههای عمومی استان آذربایجان غربی در گروی توجه هرچه بیشتر به سرمایۀ انسانی و ساختاری و رفع موانع ارتقای سرمایۀ ارتباطی (مشتری) است.
اصالت/ارزش: یافتهها نشان داد توجه به نقش مهم سرمایۀ فکری در پیشرفت مدیریتی، فنی، اجتماعی و اقتصادی، اندازه گیری، مدیریت و گزارش آن در کتابخانههای عمومی میتواند تعیین کننده باشد. همچنین، سرمایۀ فکری امکان توسعۀ نوآوری در زمینۀ فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال در کتابخانهها را فراهم میآورد و موجب ارائۀ خدمات بهتر به اعضا میشود.
Purpose: To identify the role of the components of intellectual capital (human, structural and relational) in the performance of employees of the public libraries of the Western Azarbaijan Province in Iran.
Method : The current research is an applied study in terms of purpose and a descriptive-correlational study in terms of the data collection and analysis method. The statistical population of the research consists of 199 staff of the West Azarbaijan Province's public libraries. To collect data, the Bontis (1998) standard questionnaires on intellectual capital management and Hersey and Blanchard's questionnaire (1992) on employee performance were used with a 5-point Likert scale which contains items such as "knowledge and skills", "perception or imagination of role" and "organizational support". Normality of the data was established at the confidence level of% 95 by the Kolmogorov-Smirnov test. The data obtained were analyzed by using descriptive and inferential methods operated by SPSS software.
Findings: The results of linear regression analysis showed that human capital and structural capital could account for 6 percent of the employee performance variable, but was found the changes in the employee performance were not significantly associated with the changes in the relational capital. The results also indicate that the efficiency and effectiveness of the public libraries in Western Azarbaijan Province increase by paying more attention to the human and structure capitals and eliminating the barriers to improve the relational (i. e. customer) capital.
Originality/value: The findings showed that attention to the important role of intellectual capital in managerial, technical, social and economic development in public libraries can be decisive. Furthermore, intellectual capital enables the development of inovation in information technology and digital media in libraries and also enables the better service to members.
خلاصه ماشینی:
com تاريخ دريافت : ١٣٩٦/٠٨/١٩؛ تاريخ پذيرش : ١٣٩٦/١٢/٠٨ چکيده هدف : هدف اصلي پژوهش حاضر، تعيـين نقـش سـرمايۀ فکـري بـه لحـاظ انسـاني، سـاختاري و ارتبـاطي در عملکـرد کارکنان کتابخانه هاي عمومي استان آذربايجان غربي است .
com Received: 10th November 2017; Accepted: 27th February 2018 Abstract Purpose: To identify the role of the components of intellectual capital (human, structural and relational) in the performance of employees of the public libraries of the Western Azarbaijan Province in Iran.
بنا بر آنچه گذشت ، پژوهش حاضر بـا هـدف شناسايي رابطۀ بين مؤلفه هاي سرمايۀ فکري (شامل سرمايه هـاي انسـاني، سـاختاري و رابطـه اي) و عملکرد کارکنان کتابخانه هاي عمومي آذربايجان غربي انجام شده است .
فرضيۀ دوم : سرمايۀ فکري (شامل سـرمايه هـاي انسـاني، سـاختاري و رابطـه اي) بـر عملکـرد کارکنان کتابخانه هاي عمومي آذربايجان غربي تأثير ميگذارد.
در ادامه ، نتايج آزمون فرضيه هاي پژوهش ارائه ميشود: فرضيۀ اول بر ايـن اسـاس بـود کـه بـين سـرمايۀ فکـري و عملکـرد کارکنـان کتابخانـه هـاي آذربايجان غربي رابطه وجود دارد.
357 فرضيۀ دوم بر اين اساس بود کـه سـرمايۀ فکـري (شـامل سـرمايه هـاي انسـاني، سـاختاري و رابطه اي) بر عملکرد کارکنان کتابخانه هاي عمومي آذربايجان غربي تأثير ميگذارد.
براي بررسي تأثير مولفه هاي متغير سـرمايۀ فکـري شـامل سـرمايه هـاي انسـاني، سـاختاري و رابطه اي به عنـوان متغيرهـاي مسـتقل بـر متغيـر وابسـتۀ عملکـرد کارکنـان کتابخانـه هـاي عمـومي آذربايجان غربي از رگرسيون چندگانه استفاده شـد.
Study of relationship between Management the components of Intellectual Capital and Stuff performance in Public Libraries of Golestan.