چکیده:
کلینی در باب «أَنَّ الْإِیمَانَ لَا یَضُرُّ مَعَهُ سَیِّئَةٌ» از کتاب الایمان و الکفر الکافی، دو روایت آورده است که میتوان از آن دو اینگونه هم برداشت کرد که با وجود ایمان، گناه به سعادت آدمی آسیبی نمیرساند. در نگاه اولیه، این آموزه با مفهوم آیات قرآن و روایات «باب الذنوب کتاب ایمان و الکفر الکافی»، که رستگاری را در همراهی ایمان با عمل صالح میداند، در تعارض است. مسأله اساسی این است که، چون قرآن و روایات سرچشمه واحدی دارند، وجود تعارض در آنها، قابل قبول نیست و باید برای حل آن، چارهای اندیشید. مساله دیگر بعد فرهنگی و بد آموزیهایِ احتمالی رفتاری و عملی این نوع برداشت از روایات است. در این مقاله به روش تحلیلی- انتقادی، روایات مورد بحث دو باب کتاب الکافی، از نظر سندی و محتوایی بررسی شده و تعارض اولیه در نهایت حل شده است و نتیجه نهایی این که، عنوانی که کلینی برای باب یاد شده «أَنَّ الْإِیمَانَ لَا یَضُرُّ مَعَهُ سَیِّئَةٌ» برگزیده، سبب برداشت نادرست برخی افراد از این دسته روایات شده است و نگاه مجموعی به روایات شیعه در این موضوع، نشان میدهد که میان دو باب مذکور در کتاب کافی در واقع تعارضی وجود ندارد.
Kulayni in the part of “With faith, sin does not harm human felicity”, of the
section of Faith and Disbelief in the book al-Kafi has brought two narrations
which mean apparently: sin doesn’t harm felicity of a person when he/she
is a believer. At first glance, this doctrine is in conflict with the concept
of the Quranic verses and narrations that consider having faith and doing
righteous deeds join together. The main problem is that, since the Quran
and narrations come from same source, the existence of conflict between
them is not acceptable, therefore, a solution must be found to resolve the
issue. Another issue is the cultural dimension and probable behavioral and
practical misconceptions of these types of narrations. In this article via
the analytical-critical method the narrations of the book al-Kafi have been
examined in terms of document and text and as a result the initial conflict
is finally resolved. The final result is that the title chosen by al-Kulayni
for the part “With faith, sin does not harm human felicity” cause some
people misunderstand these narrations. Overview to the Shia narrations in
this regard shows that in fact there is no conflict between two mentioned
parts of the book al-Kafi.