چکیده:
سعادت و شقاوت یکی از مباحث مهم فلسفی و کلامی است. در آموزههای روایی ائمه (ع) نیز پیرامون حقیقت سعادت و شقاوت و اختیاری بودن آن فراوان بحث شده است. با این حال، ظاهر برخی احادیث بر سعادت و شقاوت ذاتی انسان و نفی اختیار او در رقمزدن سرنوشت خویش دلالت دارد. از نظر برخی اندیشمندان، سعادتمندی با غایت مطلوب انسان و کمال نهایی او هماهنگی دارد و دستیابی به آن با انتخاب آگاهانه آدمی و اعمال اختیاری او حاصل میشود. عدهای دیگر از صاحبنظران با تکیه بر ظاهر احادیث یادشده به حاکمبودن جبر بر سرنوشت انسان، باور دارند. وجود این تعارض، محدثان و صاحبنظران امامیه را بر آن داشته تا با شیوههای گوناگون به تبیین و توجیه این روایات بپردازند. در پژوهش حاضر به شیوه تحلیل محتوا برآنیم پس از طرح دیدگاه شاخصترین اندیشمندان شیعه پیرامون این روایات، راهحل ارائه شده توسط آنان را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهیم و در نهایت، نظر صحیح را استخراج کنیم. با بررسی دقیق دیدگاه صاحبنظران و تحلیل آنها درمییابیم تأویل این احادیث به علم الهی، افزون بر نفی شبهه جبر، با سایر آیات و روایات و ادله کلامی همسوست. در این میان برخی اندیشمندان، نفی وجود ذاتی را شاهدی بر اثبات این مدعا میدانند. بر این اساس، عملی که از انسان سر میزند و موجود میشود، پیش از صدور آن از جانب انسان، در علم الهی معلوم و متعین است.
Bliss and misery is one of the major philosophical and theological issues.
In the hadith teachings of the Imams (AS) also about the truth of
bliss and misery and its being optional, is very discussed. However, the
appearance of some hadiths implies on the inherent bliss and misery
of human and lack of option in determining your fate. According to
opinion of some scholars, bliss is consistent with desirable human end
and his ultimate perfection and it can be achieved with knowledgeable
choice of human and his optional behaviors. Some other thinkers, with
trust to appearance these hadiths, believe that algebra governs over human
fate. Because of the existence of this conflict, Shiite thinkers have
been forced explain these hadiths with different ways. In the present
study, we consider with content analysis method, after expressing the
views of the most prominent Shiite thinkers about these hadiths, evaluate
the solution provided by them and finally extract the correct comment.
By scrutiny the views of the thinkers and analysis it, we notice
that interpretation these hadiths to divine science, in addition to denial
of doubt of algebra, is matched with other verses and hadiths and verbal
Reasons. Some thinkers believe lack of inherent existence is a witness
for this claim. according to this, action that human does it and is created,
before doing it by human, is identified and determined in divine
science.