چکیده:
هدف این مقاله، بررسی ماهیت و نقش "بازاریابی اجتماعی ابعاد انتقادی" و وضعیت آن در علم بازاریابی،
بوده و نشان داده شد که این نوع فعالیت را می توان یک بازاریابی اجتماعی انتقادی که تعریف رسمی تری
دارد، عنوان کرد. توانایی بازاریابی اجتماعی انتقادی در آگاه شدن از تحقیقات و شواهد علمی و نیز
فعالیت های مختلف در این مقاله مورد بررسی قرار خواهد گرفت. مباحث علمی در زمینه نقش بازاریابی
اجتماعی انتقادی در بازاریابی اجتماعی و الگوهای بازاریابی انتقادی نیز بررسی خواهند شد کاربرد
چهارچوب بازاریابی اجتماعی انتقادی برای ارزیابی تاثیر بازاریابی مواد غذایی و تنباکو نیز در این مقاله
عنوان می شود. مقاله حاضر از چهارچوب بازاریابی اجتماعی انتقادی در محیط واقعی استفاده می کند.
برخی مسائل مهم نظیر اینکه بازاریابان اجتماعی انتقادی چه کسانی اند و این مفهوم در کجای علم بازاریابی
قرار دارد، ارائه می شود. همچنین می توان گفت که بازاریابی اجتماعی انتقادی بر اساس ویژگی هایی که
دارد می تواند یک زیرمجموعه ای از بازاریابی را بوجود آورد. در مقاله ما، تعریفی از بازاریابی اجتماعی
انتقادی و جایگاه آن در علم بازاریابی، ذکر می شود. مباحثات در زمینه ویژگی های انتقادی بازاریابی
اجتماعی و الگوهای بازاریابی انتقادی نیز نشان می دهند ادبیات پیشین در تعریف این واژه با دشواری هایی
همراه بودهاند. بنابراین بررسی کاربرد بازاریابی اجتماعی انتقادی می تواند صحت و ثقم آن را نشان دهد
بازاریابی اجتماعی انتقادی به عنوان زیرمجموعه ای بازاریابی اجتماعی بوده که در تعیین اصول بازاریابی،
سازمان های بازاریابی و مفاهیم آن، نقشی ایفا می کند.
خلاصه ماشینی:
دانشجوي دکتري تخصصي، رشته مديريت صنعتي، گروه مديريت ، دانشکده اقتصاد؛ حسابداري و مديريت ، دانشگاه آزاد اسلامي، تبريز، آذربايجان شرقي، ايران چکيده هدف اين مقاله ، بررسي ماهيت و نقش "بازاريابي اجتماعي ابعاد انتقادي" و وضعيت آن در علم بازاريابي، بوده و نشان داده شد که اين نوع فعاليت را ميتوان يک بازاريابي اجتماعي انتقادي که تعريف رسميتري دارد، عنوان کرد.
در گسترشِ مفاهيمِ بازاريابي و بازاريابي اجتماعي بيشتر به ويژگيهاي انتقادي بازاريابي اجتماعي و نيز تاثير بازاريابي تجاري بر جامعه ، توجه شده است اين چنين فعاليت ها بايد به دقت در حوزه هاي مختلف بازاريابي اجتماعي، عليالخصوص بازاريابي مسئوليت اجتماعي و بازاريابي انتقادي، مورد بررسي قرار گيرند.
جدول ١، تعاريفِ بازاريابي اجتماعي، بازاريابي انتقادي و بازاريابيِ اجتماعي انتقادي را جهت بررسي بيشتر کاربردهاي آن خلاصه کرده استبازاريابيِ اجتماعي انتقادي که از سوي محققانِ حوزهِ بازاريابي اجتماعي مورد استفاده قرار ميگيرد ميتواند دانش و آگاهي از فعاليت هاي بازاريابي تجاري را افزايش داده و از اين طريق بهتر ميتوان تاثير آنها بر افراد جامعه را درک نمود.
(2010), “critical social marketing – the impact of alcohol marketing on youth drinking: qualitative findings”, international journal of nonprofit and voluntary sector marketing, vol.
(2008), “the use of social marketing to influence the development of problem gambling in the uk: implications for public health”, international journal of mental health and addiction, vol.
r. (2009), “the effect of alcohol advertising, marketing and portrayal on drinking behaviour in young people: systematic review of prospective cohort studies”, bmc public health, vol.