چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، مدلسازی کسب مرجعیت علمی در آموزش پزشکی با رویکرد آموزش پاسخگو بوده است. روش تحقیق ترکیبی و طرح تحقیق از نوع طرح تحقیق آمیخته اکتشافی (کیفی – کمی) است. جامعه آماری در بخش کیفی و کمی، خبرگان دانشگاهی و اعضای هیات علمی به تعداد 452 نفر بوده است. در بخش کیفی با استفاده از روش نمونهگیری" نمونههای حاوی اطلاعات غنی" با 25 نفر از خبرگان، مصاحبه عمیق انجام گرفته است. نتایج بخش کیفی حاکی از آن بوده که مدل کسب مرجعیت علمی در آموزش پزشکی با رویکرد آموزش پاسخگو دارای 5 بعد فرهنگ سازی و ارزش آفرینی؛ بسترشناسی و ظرفیت سازی دانش؛ تجاری سازی و بازار گرایی؛ ساختار مراکز علمی حوزه ی درمان و برنامه ریزی و سیاست گذاری بهمراه 16 مولفه می باشد. در بخش کمی، برای سنجش مدل، پرسشنامه محقق ساختهای با روش نمونهگیری طبقهای نسبتی چندمرحلهای در بین 352 تن از نمونهها توزیع گردید. دادهها با روش تحلیل عاملی با نرم افزارهای SPSS و Smart PLS تجزیه وتحلیل شد. نتایج بخش کمی نشان داد که تمامی ابعاد و مولفههای کسب مرجعیت علمی در آموزش پزشکی با رویکرد آموزش پاسخگو، مورد تائید واقع شدند.
خلاصه ماشینی:
نتايج بخش کيفي حاکي از آن بوده که مدل کسب مرجعيت علمي در آموزش پزشکي با رويکرد آموزش پاسخگو داراي ٥ بعد فرهنگ سازي و ارزش آفريني؛ بسترشناسي و ظرفيت سازي دانش ؛ تجاري سازي و بازار گرايي؛ ساختار مراکز علمي حوزه ي درمان و برنامه ريزي و سياست گذاري بهمراه ١٦ مولفه مي باشد.
بر همين اساس مرجعيت علمي، بهره مندي بهينه از منابع موجود در کشور براي داشتن حرکتي پيوسته و 1 - Scientific Excellence منظم از وضعيت کنوني به جايگاه علمي مورد انتظار، در چارچوب نقشه جامع علمي کشور توانايي تشريح مقام علمي الگوي اسلامي ايراني پيشرفت – است (فياض و افشارکهن ، ١٤٠:١٣٩٠).
نتايج پژوهش تابان ، سيدجوادين ، پوراشرف ، ياسيني و ويسه (١٣٩٥) و در خصوص الگوي مرجعيت علمي، نشان داد نظر به نقش مرجعيت علمي در افزايش توان رقابتي کشور و همچنين جايگاه آن در اسناد بالادستي، ضرورت دارد با انجام برنامه هاي عملياتي مناسب براي توجيه و آگاه سازي مديران علمي کشور و به تبع آن همه دانش پژوهان شايسته از طريق برگزاري سمينارها و مجلات و انجمن هاي علمي و صداوسيما اقدامات کافي به عمل آيد.
جدول عملکرد-اهميت متغيرهاي پنهان مرتبه اول و دوم (رجوع شود به تصویر صفحه) همانطور که ملاحظه ميگردد، با توجه به تحليل IPMA از بين متغيرهاي (متغيرهاي پنهان مرتبه اول و دوم ) تبيين کننده مدل کسب مرجعيت علمي در علوم پزشکي با رويکرد آموزش پاسخ گو؛ از نظر اهميت بيشترين رتبه و اولويت مربوط به متغير فرهنگ سازي و ارزش آفريني با ضريب اهميت ٠/٣١٦ و کمترين رتبه و اولويت مربوط به متغيرهاي آزادي علمي، استقلال دانشگاهي و گفتمان هاي نو در آموزش پزشکي با ضريب اهميت ٠/٠٣٣ ميباشند.