چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین ابعاد، راهبردهای تحقق و پیامدهای ناشی از اجرای مدیریت کیفیت فراگیر در دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور در سال 1398 انجام شده است. روش ﭘﮋوﻫﺶﻛﻴﻔﻲ مبتنی بر رویکرد ﻧﻈﺮﻳﺔ داده ﺑﻨﻴﺎد بوده است. در اﻳﻦ پژوهش جامعه آماری شامل صاحب نظران و اساتید حوزه مدیریت کیفیت فراگیر در دانشگاه فرهنگیان کشور بودند که از طریق روش نمونه گیری هدفمند تعداد 14 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. داده ها از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته گردآوری شد. اعتبار و روایی داده ها از با بهره گیری از روش بازبینی مشارکت کنندگان و مرور خبرگان به دست آمد. روایی صوری و محتوایی با کسب نظر از خبرگان تایید شد .به جهت تجزیه و تحلیل مصاحبه ها از روش تحلیل محتوا استفاده گردید. یافنه های پژوهش حاکی از آن است که مهمترین ابعاد و مولفه های مدیریت کیفیت فراگیر شامل رضایت مشتریان و پاسخگویی به آنها، سازمان یادگیرنده، و آینده نگری است. همچنین تمرکززدایی آموزش، فرهنگ تفکر سیستمی ، برنامه ریزی آموزشی و برنامه ریزی درسی اثربخش به عنوان مهمترین راهبردها و نیز رشد حرفه ای فرهنگیان، رویکردهای نوین در مدیریت وماموریت گراتر شدن ، ارتقای اثربخشی آموزش و یادگیری، و انعطاف پذیر شدن دانشگاه فرهنگیان به عنوان پیامدهای استقرار مدیریت کیفیت فراگیر در دانشگاه فرهنگیان می باشند. نتایج به دست آمده از 12بعد اصلی و 365مولفه ی فرعی پژوهش نشان داد که، رضایت مشتریان، تمرکززدایی و ارتقای اثربخشی فرایند یاددهی-یادگیری دارای بالاترین شرایط اهمیت بوده است.
The purpose of this study was to determine the dimensions, implementation strategies, and consequences of implementing quality management at Farhangian University across the country in 1989. The method was based on the data theory approach. In this study, the statistical population consisted of experts and professors in the field of inclusive quality management at the University of Culture, who were selected through purposeful sampling method. Data were collected through semi-structured interviews. Validity and reliability of data were obtained by using participant review method and expert review. Content and face validity were confirmed by expert opinion. Content analysis method was used to analyze the interviews. Research findings suggest that the most important dimensions and components of inclusive quality management include customer satisfaction and accountability, the learning organization, and the future. Also, decentralization of education, culture of systematic thinking, effective educational planning and curriculum planning as the most important strategies as well as the professional development of cultures, new approaches to managing and becoming more mission-minded, enhancing the effectiveness of teaching and learning, and making the University of Culture flexible. The establishment of inclusive quality management is at Farhangian University. The results of 12 main dimensions and 365 subscales showed that customer satisfaction, decentralization and enhancing the effectiveness of teaching-learning process were the most important requirements.
خلاصه ماشینی:
متغيرهاي مورد نظر جان اکلند در اين مورد عبارتند از: مشتري مداري، تعهد و مسؤوليت پذيري، مديريت مشارکتي، آموزش کارگشا، توجه به روند پيشرفت هاي جاري (برنامه هاي نظارت و ارزيابي نظام مند) و تغيير و بهبود فرهشگ سازماني است ؛ در واقع مسالۀ اصلي اين پژوهش ، مطالعۀ علمي و سنجش ، ميزان تحقق مؤلفه هاي مديريت کيفيت فراگير در دانشگاه فرهنگيان و شناسايي نقاط قوت و ضعف و زمينه هاي هاي قابل بهبود و ارائه الگويي کاربردي، در راستاي بهينه سازي و افزايش ، مديريت کيفيت جامع در جامعۀ آماري مورد نظر است .
در اين بخش به چند مورد از پژوهش هاي انجام گرفته داخلي و خارجي که با مديريت کيفيت فراگير در پژوهش حاضر مرتبط هستند، اشاره ميشود: احمدي و همکاران (١٣٨٢) در تحقيقي تحت عنوان " بررسي راههاي بهبود کيفيت مديريت دبيرستانهاي اصفهان " چنين نتيجه ميگيرد که تأثير عوامل پنجگانه (توجه به آموزش ضمن خدمت ، تقويت و رهبري مشارکتي، از ميان برداشتن موانع ارتباطي، توجه به رضايت شغلي مديران و نظارت و ارزشيابي عملي و مستمر از عملکرد مديران ) بيش از سطح متوسط در بهبود کيفيت مديريت دبيرستانها مؤثر است .
در اين زمينه مصاحبه شوندگان شماره ٥ و ١٠ اعتقاد داشتند که با توجه به اينکه مهمترين شاخصه مديريت کيفيت فراگير در هر سازماني، کسب رضايت مشتري است ، سازمان دانشگاه فرهنگيان نيز از اين قاعده مستثني نبوده و حصول رضايت مخاطبان که در اينجا مخاطب اصلي، سازمان آموزش و پرورش است ، از اهميت اساسي برخوردار است .