چکیده:
هدف از پژوهش حاضر شناسایی و رتبه بندی معیارهای های ارزیابی عملکرد رقابتی دانشگاه با استفاده از تکنیک های تصمیم گیری چند معیاره است. مطالعه حاضر توصیفی بوده و جامعه تحقیق را 15 نفر از مطلعین حوزه آموزش عالی و سیاست گذاری علم و فناوری تشکیل می دهند. روش گرد آوری داده ها کتابخانه ای و ابزار گرد آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته مشتمل بر 6 معیار و53 زیر معیار بر اساس مرور جامع بر ادبیات مرتبط شاخص های ارزیابی عملکرد دانشگاه بوده است. شناسایی، رتبه بندی و اعتبار یابی ابزار با استفاده از تکنینک AHP و TOPSIS نشان دادکه در شاخص های ارزیابی عملکرد رقابتی دانشگاه معیار های تدوین استراتژی های رقابتی، مدیریت و رهبری دانشگاه و ارتباط با ذینفعان آموزش عالی به ترتیب رتبه های اول تا سوم به خود اختصاص می دهند. در نهایت پیشنهاد می گردد سیاست گذاران آموزش عالی، در برنامه ریزی تدوین شاخص های عملکرد دانشگاه منشوری چند وجهی از شاخص های عملکرد رقابتی پیشنهادی تحقیق حاضر تعیین کرده و در جلسات مستمر و منظم، فرهنگ رقابتی را در هرم مدیریتی اموزش عالی نهادی سازند.
The purpose of this study is to identify and rank the criteria for assessing the competitive performance of the university using multi-criteria decision-making techniques. The present study is descriptive and the research community consists of 15 people who are knowledgeable in the field of higher education and science and technology policy. A library collection method and a data gathering tool was a researcher-made questionnaire consisting of 6 criteria and 53 sub-criteria based on a comprehensive review of the literature related to university performance evaluation indicators. The identification, ranking and validation of the tool using AHP and TOPSIS Techniques showed that the criteria of compilation of competitive strategies, management and leadership of the university and the relationship with higher education stakeholders ranked first to third in the indicators of competitive performance assessment. Allocate.Finally, it is suggested that policy makers in higher education, in planning the development of performance indicators of the university, will propose a multidisciplinary multidisciplinary outline of the proposed competitive performance indicators of the present study and, in regular and regular meetings, establish competitive culture in the Pyramid of Higher Educational Institution.
خلاصه ماشینی:
يافته هاي حاصل از تحليل داده هاي مستخرج پس از اجراي پرسشنامه با استفاده از تکنينک AHP و TOPSIS نشان دادکه در شاخص هاي ارزيابي عملکرد رقابتي دانشگاه معيارهاي تدوين استراتژيهاي رقابتي، مديريت و رهبري دانشگاه و ارتباط با ذينفعان آموزش عالي به ترتيب رتبه هاي اول تا سوم به خود اختصاص مي دهند.
از اين رو هدف پژوهش حاضر شناسايي و رتبه بندي معيارهاي ارزيابي عملکرد رقابتي دانشگاه با استفاده از تکنيک هاي تصميم گيري چند معياره بوده است .
با توجه به اينکه هدف از مطالعه کيفي استخراج معيارها و زير معيارها و اولويت بندي آنها از نظر خبرگان با توجه به ويژگيهاي بستر آموزش عالي در استان گيلان و به منظور تدوين پرسشنامه براي بخش کمي بوده است ، دو سؤال کلي با مضمون : از نظر شما معيارهاي اصلي ارزيابي عملکرد رقابتي دانشگاه هاي استان گيلان کدامند و داراي چه زير معيارهايي هستند با استفاده از روش مصاحبه نيمه ساختار يافته عميق مطرح شد.
پاسخ به سؤالات بخش کمي تحقيق : رتبه بندي معيارهاي ارزيابي عملکرد رقابتي دانشگاه چگونه است ؟ به منظور پاسخ به اين سؤال پس از تعيين معيارهاي مربوطه با بهره گيري از نظرات آگاهان کليدي آموزش عالي، براي مقايسه معيارها با يکديگر ابتدا وزن معيارها با استفاده از مقايسات زوجي هر عامل در محيط نرم افزاري Expert choice محاسبه گرديد و ماتريس مقايسات زوجي آن به شرح جدول شماره ٣ تشکيل گرديد.
The role of Br& attachment strength in Higher Education, Journal of Business Research, 69: 3049-3059.
Br& Identification in Higher Education: A conditional process analysis, Journal of Business Research, in press paper.
Business model for Higher Education: An Australian Perspective, Journal of Management Development, 33: 932-948 Thakkar, S.