چکیده:
یکی از مسایل مهمی که در رابطه با مفهوم شهروند و شهروندی وجود دارد این است که چگونه میتوان
آن را تعلیم و آموزش داد تا بر اساس آن شاهد اجرای صحیح آن در جامعه و شناخت وظایف و تکالیف
مبتنی بر آن بود. در این رابطه صاحبنظران مدرسه را بهترین مکان برای آموزش و تعلیم این مقوله میدانند.
آنها معتقدند چون مدرسه بعد از خانه دومین محیطی است که کودکان و نوجوانان قسمت اعظم وقت خود
را در آن سپری میکنند، و نقش مهمی در رشد شخصیت و انتقال دانش و مهارتهای زندگی به آنها
دارد، در نتیجه آشنایی با شهروند و شهروندی نیز از جمله مهارتهایی است که در مدرسه باید آموزش
داده شود و دانش آموزان ردههای مختلف تحصیلی باید حقوق، تکالیف و مسئولیت های شهروندی را در
مدرسه فرابگیرند.
خلاصه ماشینی:
آنها معتقدند چون مدرسه بعد از خانه دومين محيطي است که کودکان و نوجوانان قسمت اعظم وقت خود را در آن سپري ميکنند، و نقش مهمي در رشد شخصيت و انتقال دانش و مهارت هاي زندگي به آنها دارد، در نتيجه آشنايي با شهروند و شهروندي نيز از جمله مهارت هايي است که در مدرسه بايد آموزش داده شود و دانش آموزان رده هاي مختلف تحصيلي بايد حقوق ، تکاليف و مسئوليت هاي شهروندي را در مدرسه فرابگيرند.
در واقع فرد با آموزش هايي که در زمينه حقوق شهروندي از طريق نظام آموزشي و مدارس دريافت ميکنند به فردي مستقل که داراي حس مسئوليت هاي اخلاقي و اجتماعي رشد يافته اي باشد تبديل شود و عضو سودمندي براي جامعه گردد.
اين آموزش ها ميتواند توسط خانواده و مدرسه و رسانه هاي همگاني و نهادهاي اجتماعي صورت گيرد، اما مسئوليت اصلي آن بر دوش نظام آموزش وپرورش است که بايد به گونه اي عملي و در جريان ارتباط هاي دانش آموزان با يکديگر و با ساير افراد و گروه ها از آنان شهرونداني فعال و مسئول بسازد.
وقتي که دانش آموزان به سن نوجواني و جواني ميرسند مدرسه بايد به آنان بياموزد که چگونه يک زندگي مستقل براي خود ايجاد کنند و علاوه بر مهارت هاي ضروري، مشاوره و آموزش لازم در زمينه ادامه تحصيلات ، پيدا کردن شغل ، استقلال يافتن از خانواده ، مديريت امور مالي خود و آشنايي با قوانين و برقراري ارتباط با ادارات و مسيولان دولتي به آنان آموزش دهد.
ــ دانش آموزان حق دارند در آموزش هاي رسمي نظام آموزش وپرورش از فراگيري اصول حقوق شهروندي و مهارت هاي زندگي اجتماعي بهره مند شوند.