چکیده:
در این مطالعه تاثیر یک نوع مداخله آموزشی بر نگرش دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوره دوم نسبت به سوء مصرف دخانیات، مورد بررسی قرار گرفت. هدف از این پژوهش تعیین تاثیر آموزش مهارتهای مقابلهای به روش بحث گروهی بر نگرش دانش آموزان نسبت به مصرف دخانیات میباشد. سئوال اساسی این پژوهش این است که آیا آموزش مهارتهای مقابلهای به روش بحث گروهی بر نگرش دانش آموزان نسبت به مصرف دخانیات در دوره دوم دبیرستان در شهرستان بهشهر تاثیردارد؟ مداخله آموزشی شامل ٦ جلسه آموزش مهارتهای مقابلهای بود که به روش بحث گروهی بر روی یک نمونه از دانش آموزان پسر دوره دوم دبیرستان (50-N) در منطقه آموزش وپرورش شهرستان بهشهر اجرا شد. برای سنجش نگرش آزمودنیها یک پرسشنامه نگرش سنج مورد استفاده قرار گرفت که توسط ترابی رئیس دپارتمان علوم بهداشت کاربردی دانشگاه ایندیانای آمریکا درسال ٢٠٠٢ به زبان انگلیسی نگاشته شده است، پایایی واعتبار آن با استفاده از روشهای بازآموزی آلفای کرونباخ و اعتبار سازه به روش تحلیل عاملی برآورد گردید. نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای مقابلهای به شیوه بحث گروهی منجر به تغییر نگرش دانش آموزان نسبت به دخانیات شده است و همه ی مولفههای شناختی، عاطفی و رفتاری نگرش نسبت به سوء مصرف دخانیات تاثیر معنی دار داشته است
خلاصه ماشینی:
هدف از اين پژوهش تعيين تاثير آموزش مهارت هاي مقابله اي به روش بحث گروهي بر نگرش دانش آموزان نسبت به مصرف دخانيات مي باشد.
بر اين اساس در دهه اخير جهت گيري يک دسته مطالبات در زمينه ي بررسي تأثير آموزش از نوع مهارت هاي مقابله اي وتغير نگرش نوجوانان نسبت به مصرف مواد و دخانيات انجام شد (کاپلان ، .
اهداف پژوهش بر محور تعين تأثير آموزش مهارت هاي مقابله اي به روش بحث گروهي برتغيير و تقويت نگرش منفي دانش آموزان نسبت به مواد دخانيات وبر تغيير باورهاي نادرست (مؤلفه شناختي)، حالت احساسي(مؤلفه عاطفي) و آمادگي عمل (مؤلفه رفتاري) دانش آموزان نسبت به سوء مصرف دخانيات متمرکز بود.
هدف از اين پژوهش تعيين تاثير آموزش مهارت هاي مقابله اي به روش بحث گروهي بر نگرش دانش آموزان نسبت به مصرف دخانيات ميباشد.
شکوهي، فياض بخشي، زارع ، پارسائيان ، رفيعي (١٣٨٨) در پژوهش خود با عنوان مقايسه ميزان آگاهي نگرش عملکرد دانشجويان دانشگاهي نسبت به مصرف دخانيات درسه کشور ايران آمريکا وچين به اين نتيجه رسيده اند: که مردان دانشجو در همه گروه هاي سني در هر سه کشور همه نوع دخانيات را بيشتر مصرف ميکنند و بيشترين مصرف سيگار است .
در پژوهش ترقي جاه ، حمديه و يعقوبي (١٣٨٩) با عنوان عوامل پيش بينيکننده مصرف سيگار و قليان در دانشجويان دانشگاه هاي دولتي به اين نتيجه رسيده اند:که حمايت عاطفي خانواده با احتمال سيگاري و قلياني شدن معنيداري داشت .
>p)٠ ٧- يافته ها پژوهش حاضر با هدف تأثير آموزش مهارت هاي مقابله اي به روش بحث گروهي بر نگرش دانش آموزان نسبت به مصرف دخانيات انجام شد.