چکیده:
منظور از افت تحصیلی کاهش عملکرد تحصیلی ودرسی دانش آموز از سطحی رضایت بخش به سطحی نامطلوب است (حسن کوهستانی. پاییز 1392). معنای لغوی افت عبارت از کمبود، کمی، کم و کاست ونقصان. لذا افت تحصیلی به معنای کمبود و نقصان در فرایند تحصیل است. انواع افت را میتوان به دو دسته کمی و کیفی تقسیم کرد افت کمی عبارت از درصدی از دانش آموزان یک دوره ی آموزشی که به سبب مردود شدن یا ترک تحصیل نتوانستهاند آن دوره را با موفقیت بگذرانند. افت کیفی عبارت است از نارسایی در رسیدن به اهداف تعیین شده و یا عدم تحقق بخشی از این هدفها. بنابراین تفاوت بین دانش و مهارت فارغ التحصیلان یک دوره ی آموزشی و هدف تعیین شده برای این دوره ی افت کیفی را نشان میدهد (نریمانی، 1371) این مقاله به بررسی افت تحصیلی در مدارس دبیرستان دخترانه شهر قروه (نمونه زینب الکبری، میثاق) صورت گرفته است ودر طی این تحقیقات که در این مدارس انجام شده به این نتیجه رسیدیم که معلم، شلوغی کلاسها وپرجمعیتی، بازیهای کامپیوتری و فضای مجازی، روابط دوستانه نامطلوب و ناباب، عوامل خانوادگی، بیشترین نقش و تاثیر را در افت تحصیلی دانش آموزان داشته است. از دیگر عوامل مهم در افت تحصیلی میتوان به هماهنگ نبودن عناوین درسی با علاقه دانش آموزان، عدم رضایت از رشته تحصیلی، نداشتن اعتماد به نفس و عدم گرایشات مثبت نسبت به پیشرفت تحصیلی، مسائل اقتصادی و اشتغال، رفتار نامناسب عوامل اجرایی مدرسه واحساس مبهم نسبت به اینده شغلی اشاره کرد. و در ادامه راهکارها و روشهای پیشگیری از افت تحصیلی بیان گردیده است.
The purpose of academic failure is to reduce the student's academic performance and the student's level from a
satisfactory level to an undesirable level (Hassan Kohistani, Payyiz, 2013) . The lexical meaning of the loss is a
shortage, a little, little, and a caste. Therefore, the drop in education means shortage and inadequacy in the
process of studying. Types of decline can be divided into quantitative and qualitative categories. A slight drop is
the percentage of students who have not completed a course due to failure or abandonment of the course. Quality
is a failure to achieve to the goals set or to the failure to realize some of these goals. Thus, the difference
between the alumni's knowledge and skills of a graduate course and the target set for this qualitative decline
period (Narimani, 1992) A study was conducted at the girls' high school in Qorveh (Zaynab al-Kabiri, Misagh
sample) and during the research conducted in these schools. Concluded that teachers, overcrowded classrooms
Vprjmyty, computer games virtual conference space, poor and bad relationships, family, most of the students had
Vtasyrra academic failure. Other important factors in academic failure can be the lack of coordination of
curricula with student’s interest, lack of satisfaction with the field of study, lack of confidence and positive
dislike of academic achievement, economic issues and employment, inappropriate behavior of school executive
and obsessive in reference to the futuristic career, there have been stated strategies and methods for preventing
academic failure.
خلاصه ماشینی:
بنابراین تفاوت بین دانش و مهارت فارغ التحصیلان یک دوره ی آموزشی و هدف تعیین شده برای این دوره ی افت کیفی را نشان می دهد (نریمانی، 1371) این مقاله به بررسی افت تحصیلی در مدارس دبیرستان دخترانه شهر قروه (نمونه زینب الکبری، میثاق) صورت گرفته است ودر طی این تحقیقات که در این مدارس انجام شده به این نتیجه رسیدیم که معلم، شلوغی کلاس ها وپرجمعیتی، بازی های کامپیوتری و فضای مجازی، روابط دوستانه نامطلوب و ناباب، عوامل خانوادگی، بیشترین نقش و تاثیر را در افت تحصیلی دانش آموزان داشته است.
پیشینه تحقیق یکی از تحقیقاتی که در زمینه افت تحصیلی صورت گرفته مربوط به حسن کوهستانی و محمد حسن دست باز (پاییز 1392) است که علل افت تحصیلی را عواملی همچون هدف، روش مطالعه، اضطراب امتحان، روابط معلم و دانش آموز، شرایط عاطفی وامنیتی خانواده، شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خانواده را مورد توجه قرار داد و تمامی این عوامل را به سه دسته کلی که شامل 1.
در یکی دیگر از تحقیقات که توسط علیزاده گرجی (تیر ماه 1389) صورت گرفته به بررسی رابطه افت تحصیلی با افت ریاضی مدرسه ای پرداخته و به این نتایج رسیدند که در مقطع ابتدایی نداشتن علم تخصصی در ریاضی برای معلمان ابتدایی و بحران بلوغ و تعداد فراوان معلم در مقطع راهنمایی و کاهش انگیزه و مبهم بودن آینده و نبودن بازار کار است که از جمله عوامل اصلی افت تحصیلی به شمار می رود.
Importance of personal and social factors as pontenti means for reducing high school dropout rate.