چکیده:
پژوهش حاضر با موضوع تفسیر هرمنوتیکی قرآن کریم میباشد که اهداف محقق از پژوهش حاضر، بررسی تبیین رابطه تاویل و هرمنوتیک، آرا اندیشمندان مسلمان و غیرمسلمان درباره هرمنوتیک فلسفی متون مقدس و مبانی و آثار تفسیر هرمنوتیک فلسفی قران بود. هرمنوتیک به معنای خبر دادن و ترجمه کردن و تعبیر کردن، علم یا نظریهی تاویل است. علمی که مسئلهی فهم متون و چگونگی ادراک و فهم و روند آن را بررسی میکند. این عنوان از قرن هفدهم کاربرد یافته است، اما تازه در آغاز قرن نوزدهم است که با تلاش فکری "فردریک شلایرماخر" رواج عمومی مییابد. اولین انگیزههای طرح آن، از سوی پروتستان علیه کاتولیک حاکم بود که تفسیر کتاب مقدس را در انحصار خویش میدانستند، علاوه بر تنگنظریهای ارباب کلیسا، با گذر زمان، تضاد بین علوم طبیعی و دین وقت، به محدود شدن قدرت کاتولیک چه در عرصه اجتماع و سیاست و چه در عرصه تفسیر متون مقدس دامن زد و نظریات جدیدی پای به میدان نهاد. روش تحقیق در این پژوهش از نوع توصیفی بود. محقق برای گرداوری مطالب از روش کتابخانه استفاده کرده است. منبع استفاده شده توسط محقق پایاننامه، مقالات و سایتهای مرتبط بوده است. نتایج نشان داد، علیرغم وجود پارهای تفاوتها، میتوان مبانی مشترکی میان تفسیر قرآن و هرمنوتیک یافت. بر این اساس، هفت مورد از مهمترین مبانی مشترک میان این دو حوزه عبارتند از: 1. امکان فهم و تفسیرپذیری؛ 2. مولف محوری (نیتمحور و شخصیتمحور)؛ 3. روشگرایی؛ 4. عینیتگرایی؛ 5. امکان عبور از موانع تاریخی فهم؛ 6. توجه به قواعد عام زبانی؛ 7. لزوم پرهیز از تاثیر پیشفرضها. مطهری در بحث فهم متن، خاصه متن قران معتقد بود نباید به ظواهر متن اکتفا کنیم بلکه باید با روششناسی خاصی مقصود مولف از تالیف آن متن را دریابیم. فردریش نیچه، مارتین هایدگر، هانس گئورگ گادامر و پل ریکودر هرمنوتیک فلسفی بهجای تلاش برای روشمند سازی شیوهی فهم، بحث از ماهیت فهم به میان آوردند. و درصدد اثبات این نکته بودند که چیزی به نام فهم نهایی و مولفهی تحت عنوان نیت مولف مطرح نیست فهم آن چیزی است که در اندیشه مفسر نقش میبندد و تکیهبر محوریت مخاطب منظور است.
the present study on the theme of a hermeneutic interpretation of the Holy Qur'an that the goals of the
researcherOf the present study was to investigate the relationship between and explaining the hermeneutics,
Muslim and non-Muslim thinkers votes about the philosophical hermeneutics and the interpretation of the
Scriptures and the philosophical hermeneutics principles of Quran. Hermeneutics means the interpretation and
translation and has off, the science or doctrine. The understanding that the issue of scientific texts and how they
fitted the unknowing and process it. This is the title of the 17th uses, but fresh at the initiation of the nineteenth is
the intellectual effort "Frederick shelayer makher" public. , the first of its initiatives, the motives of Protestantism
against Catholicism was the dominant interpretation of the Bible in their monopoly of the knew, in addition to
the General comments of Lord of the goldfish SA, with the passing of time, the contrast between the natural
sciences and religion of the time, being limited to what Catholic power in the realm of society and politics and
what is in the realm of interpretation of the Scriptures of the new theories and skirt the foot to field research
methods. In this research is descriptive of the type of researcher. To use the contents of the library is a
compilation. The source used by the researcherThesis, articles and Web links. the results showed that, despite the
existence of some differences, can be shared among the foundations of the interpretation of the Quran and
hermeneutics. Based on this, the most important of the seven common principles between the two areas are as
follows: 1. The possibility of understanding and. Writer axial (axis axis intentions and character); 3. The new
method; 4. The new objectivity; the rules of the language in General; 7. The necessity of avoiding the impact of
defaults. in discussing the text of the understanding, especially St. text of Quran believed not to be associated
with the text, but we must grapple with the methodology the author's purpose of writing the specific text see.
Friedrich Nietzsche, Martin Heidegger, Hans Georg gadamer bridge the philosophical hermeneutics and instead
of trying to making a systematic method of of understanding, discussion of the nature of the understanding and
go to prove this point. who were the ultimate understanding and something called the component under the
author's intentions not understanding NLP is something in which the role of the interpreter in order to rely on the
contact.
خلاصه ماشینی:
واژههاي كليدي: تأویل، هرمنوتیک، تفسیر، روش گرایی، عینیتگرایی، قرآن، متون مقدس مقدمه این که آیا درک مخاطب از متن، عین آن چیزی است که گوینده از گفتن متن، خواسته و ارائه کرده یا خیر، و این که آیا فهم یک متن برای افراد مختلف در دوره های مختلف، یکسان است یا خیر، مطلبی است که زمینه ورود ما به حوزه «هرمنوتیک» و «تأویل» را فراهم می سازد.
این رساله با هدف تبیین ماهیت نظریه هرمنوتیکی و نارساییهای آن در خصوص فهم متن، ضمن تبیین نظر اسلام در خصوص فهم و تفسیر متون دینی و بررسی ماهیت، خاستگاه و نظریات نظریهپردازان غربی این مکتب نوظهور، به نقد آراء و مبانی این دانش در گرایشات مختلف آن پرداخته و با نگاه ویژه به دیدگاه هرمنوتیک در خصوص متن، امکان تطبیق آن بر قرآن را بررسی نموده و آنگاه با بیان مجالات تأثیرپذیری نواندیشان جهان اسلام همچون نصر حامد ابوزید، مجتهد شبستری، سروش، محمد ارکون و...
این رساله در هشت فصل، در پی آن است که پس از تبیین اندیشههای گادامر پیرامون مسأله روش و حقیقت و فهم و زبان و ایمان، مهمترین رهاوردها و پیامدهای کاربست هرمنوتیک فلسفی گادامر در مبانی فهم قرآن را برشمارد و با توجه به سنت تفسیری مفسران و آراء اندیشمندان اسلامی، مورد بررسی و نقد قرار دهد.