چکیده:
هدف از انجام این تحقیق، بررسی ارتباط بین تجربه برند با ابعاد مدیریت ارزش برند مبتنی بر مشتری با توجه به نقش متغیر میانجی درگیری مشتری در بانکداری اسلامی شعب موسسه اعتباری کوثر استان تهران، انجام شده است. از روش توصیفی- همبستگی برای انجام این تحقیق استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیة مشتریان شعب موسسه اعتباری کوثر استان تهران به تعداد نامحدود بودند که بر اساس فرمول کوکران، حجم نمونه لازم 385 نفر تعیین شدند. برای بررسی متغیر های تحقیق از ابزار پرسشنامه استفاده شد که دارای 30 سوال است. پایایی پرسش نامه ها به وسیله ضریب آلفای کرونباخ تایید شد، روایی محتوایی پرسش نامه ها توسط جمعی از اساتید دانشگاه و روایی سازه آنها توسط تحلیل عاملی تاییدی مورد تایید قرار گرفت. از روش های آمار استنباطی از نوع پارامتریک، از قبیل آزمون کولموگروف اسمیرنوف برای اطمینان از نرمال بودن داده ها و مدل معادلات ساختاری و تحلیل مسیر به کمک نرم افزار لیزرل جهت آزمون فرضیه ها استفاده شد. مهمترین یافته های تحقیق نشان داد که، بین تجربه برند با ابعاد مدیریت ارزش برند مبتنی بر مشتری با توجه به نقش متغیر میانجی درگیری مشتری در بانکداری اسلامی شعب موسسه اعتباری کوثر استان تهران ارتباط معناداری وجود دارد و نوع ارتباطی که بین تجربه با ابعاد مدیریت ارزش برند مبتنی بر مشتری وجود دارد رابطه مثبت و مستقیم می باشد
Abstract
The purpose of this research was to investigate the relationship between brand experience and brand value
management dimensions of customer based on the role of the mediating variable of customer engagement in the
Islamic banking of the branches of Kowsar Institute of Tehran Province. A descriptive-correlational method was
used for this research. The statistical population of this study consisted of all clients of branches of Kowsar
Credit Institution in Tehran province, which was determined by the formula of Cochran, 385 people. To
investigate the variables of the research, a questionnaire was used that contained 30 questions. The reliability of
the questionnaires was confirmed by Cronbach's alpha coefficient. Content validity of the questionnaires was
approved by a group of university professors and their construct validity was verified by a confirmatory factor
analysis. Parametric inferential statistics methods, such as Kolmogorov-Smirnov test, were used to assure the
normalization of the data and the structural equation modeling and path analysis using Lisrel software to test the
hypotheses. The most important findings of the research showed that there is a significant relationship between
brand experience and client-based brand value management dimensions considering the role of the mediating
variable of customer engagement in Islamic banking of the branches of the Kowsar Institute of Credit
Institutions in Tehran. And the type of communication that exists between the experiences with the dimensions
of customer-based brand value management is a positive and direct relationship.
خلاصه ماشینی:
3- مدل و فرضیه های تحقیق با توجه به مطالب بیان شده، مدل مفهومی تحقیق حاضر را می توان به شکل نمودار 1 ترسیم نمود: (به تصویر صفحه رجوع شود) نمودار (1): مدل مفهومی پژوهش برگرفته از پژوهشهای متیو و توماس (2018) و التف و همکاران (2017) بنابر این فرضيه های تحقيق به صورت زير مطرح می شود: 1H: بین تجربه برند با ابعاد مدیریت ارزش برند مبتنی بر مشتری با توجه به نقش متغیر میانجی درگیری مشتری در بانکداری اسلامی شعب موسسه اعتباری کوثر استان تهران ارتباط معناداری وجود دارد..
جدول (7): بررسی شاخص های برازش (به تصویر صفحه رجوع شود) 7- بحث، نتیجه گیری و پیشنهادات پژوهش حاضر، با هدف کلی بررسی ارتباط بین تجربه برند با ابعاد مدیریت ارزش برند مبتنی بر مشتری با توجه به نقش متغیر میانجی درگیری مشتری در بانکداری اسلامی (مطالعه موردی: شعب موسسه اعتباری کوثر استان تهران)، انجام شده است.
نتایج حاصل از یافته ها به شرح زیر می باشد: فرضیه اول: بین تجربه برند با ابعاد مدیریت ارزش برند مبتنی بر مشتری با توجه به نقش متغیر میانجی درگیری مشتری در بانکداری اسلامی شعب موسسه اعتباری کوثر استان تهران ارتباط معناداری وجود دارد.
The most important findings of the research showed that there is a significant relationship between brand experience and client-based brand value management dimensions considering the role of the mediating variable of customer engagement in Islamic banking of the branches of the Kowsar Institute of Credit Institutions in Tehran.