چکیده:
از زمان تشکیل نهضت سوادآموزی برای ایجاد فرصت یادگیری بزرگسالان تاکنون پیشرفت چشمگیری در راستای تحقق برخی از اهداف در نظر گرفته شده است. با توجه به فعالیت چهلساله نهضت سوادآموزی و همچنین کسب تجارب ملی و بینالمللی ضروری است در خصوص برخی روشها و طرحها تجدیدنظر گردد. این مقاله که با روش توصیفی - تحلیلی صورت گرفته به بررسی جایگاه نهضت سوادآموزی در توسعه فرهنگی روستاهای شهرستان فلاورجان پرداخته است. اطلاعات مورد نیاز این پژوهش به روش اسنادی- میدانی به دست آمده است. متغیر مستقل تحقیق سوادآموزی و متغیر وابسته توسعه فرهنگی روستاها در نظر گرفته شده که جهت برقراری رابطه، تعداد 15 گویه تعیین و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج بررسیها نشان میدهد که نهضت سوادآموزی در طی مدت فعالیت خود توانسته است افراد زیادی را در سطح روستاها با سواد نماید و روستاییان بعد از باسوادی، سطح آگاهی و فرهنگ آنها ارتقای یافته است، از طرفی ازنظر انجام تکالیف عبادی و شرعی، تلاوت قرآن کریم، بهرهگیری از احادیث نبوی و معصومین علیهمالسلام دچار تغییرات چشمگیر و مثبتی شدهاند. همچنین در تعاملات گفتاری و شنیداری موفقتر و در خصوص استفاده از کتب و نشریات ساده راغبتر شدهاند. خارج کردن زنان از انزوا و ورود آنان در عرصه سیاسی - اجتماعی که از آثار و برکات سوادآموزی است.
Abstract
Since the formation of the literacy movement to provide adult learning opportunities, considerable progress has
been made towards achieving some of the goals. Considering the forty years of literacy movement activity as
well as national and international experiences it is necessary to revise some of the methods and plans. Falavarjan
has paid. The information required for this research was obtained through documentary-field method. The
independent variable of literacy research and the dependent variable of cultural development of the villages are
considered and 15 items were identified and analyzed to establish a relationship. The results show that the
literacy movement during its activity has been able to educate many people at the village level and that the
villagers have improved their literacy, awareness and culture after performing their religious and religious duties.
The recitation of the Holy Quran, the use of the Prophetic traditions and the infallible Prophet (PBUH) have
undergone dramatic and positive changes. They have also become more successful in speaking and listening
interactions and in the use of simple books and journals. The removal of women from isolation and their entry
into the socio-political arena of literacy work and blessings.
خلاصه ماشینی:
با توجه به اهداف تعيين شده و اهميت نقش سواد و آگاهي در توسعه روستاها، اين مقاله در صدد پاسخ گويي به اين سوال اصلي است كه نهضت سوادآموزي در توسعه فرهنگي روستاهاي شهرستان فلاورجان چه جايگاهي دارد؟ پيرامون عملكرد نهضت سوادآموزی تأليفات و گزارش هاي قابل توجهي وجود دارد كه مي توان به مواردي ذيل اشاره كرد: همايونپور (1368) در كتاب خود با عنوان پيكار جهاني سوادآموزی تأكيد مي كند در زماني كه داشتن سواد از حقوق اساسي بشر اعلام ميشود و برابري ميان انسانها شرط لازم صلح و همزيستي پايدار در سطوح ملي و بینالمللی به شمار مي آيد، در روزگاري كه نه "خواندن کلمه" "که خواندن جهان" شرط اساسي واقعيت بخشيدن به گفت و شنود ميان افراد اقوام و تمدن هاست، پيشرفت فرهنگي و اجتماعي و اقتصادي به مشاركت آزادانه و آگاهانه مردم با سواد بستگي دارد.
تاثیرنهضت سوادآموزي و دنبال كردن روستاييان نسبت به اخبار و رويدادهاي كشور و دنيا (به تصویر صفحه رجوع شود) نهضت سوادآموزي و استفاده روستاييان از تجارب يكديگر بررسیها نشان میدهد بيش از 58 درصد از روستاييان بعد از اينكه با سواد شدهاند در تجارت و كسب و كار در روستا موفقتر بوده اند.
تاثیرنهضت سوادآموزي و آگاهي بيشتر روستاييان درخصوص مسايل شرعي واحكام (به تصویر صفحه رجوع شود) نهضت سوادآموزي و خارج كردن زنان از انزوا و ورود به عرصه هاي اجتماعي زنان حدود نيمي از جمعيت نواحي روستايي شهرستان فلاورجان را به خود اختصاص داده اند كه با توجه به توانمندي و تجربه آنها، مي توانند نقش قابل توجه اي در توسعه پايدار روستايي اين استان داشته باشند.