چکیده:
حقوق اداری در سالهای اخیر با مفاهیم بدیعی پیوند خورده است. این شاخه از حقوق دیگر مانند گذشته تنها نقش بازدارنده و
محدودکننده ندارد. بلکه با موضوعات جدیدی چون نظام شایسته سالار» ه حکمرانی خوبء اثربخشی, کارآمدی, هدفمندی و
نظایر آن ارتباط یافته؛ و به نوبه خودء جهت اداره شایسته جامعه در پرتو قوانین مدیریتی تلاش میکند. بر اساس پیش فرض
هاء شایستگی نیازمند استمرار و توسعه است که به افزایش انگیزه و مسئولیت پذیری منجر میگردد؛ که ماحصل آن ما را به
سلامت نظام حقوق آداری نزدیک تر میکند. در این راستاء نگارنده در تلاش است؛ با تعمق و نگاهی توصیفی-تحلیلی
مهمترین انگارههای حقوقی- مدیریتی را که در جهت ایجاد نظام شایستهگرا و بدور از هرگونه تبعیض مورد توجه قرار گرفته؛ و
یا مورد نیاز است را شناسایی و مورد ارزیابی قرار دهد. جهت پاسخگویی به این نکته که. تحقق یک سیستم شایسته سالار
متضمن چه پیش بایستهایی است و موانع تثبیت آن در جامعه کنونی چیست. تحلیل وضعیت موجود نظام اداری، منعکس
کننده این نکته است که ضعف قوانین موضوعه. ء ورود جامعه به، عصبیت نوین» و، عدم چرخش درست نخبگان، از عوامل
قابل توجه ناکارامدی این سیستم به شمار میرود.
Abstract
In recent years, Administrative Law have been linked to hetorical concepts. This branch of law, as in the past,
has no limitative and restrictive role. Rather, it is linked with new issues such as meritocratic system, good
governance, effectiveness, efficacy, pragmatism, purposivism, etc. , and in turn, it tries to administer the society
effectively in the light of the management rules. According to the assumptions, meritocracy requires continuity
and development that leads to increased motivation and responsibility which would bring us closer to the health
of the administrative law system. In this regard, the researcher is seeking to identify and analyze the most
important legal-managerial ideas, which are intended to create a meritocratic and non-discrimination system,
using descriptive-analytical approach; in order to answer the question of what features the meritocratic system
has and what the barriers exist to its realization in society. The results reflect the fact that the legislathion of
case- law, presence of a modern Asabiyyah and the lack of elites' rotation are the significant factors in the
inefficiency of such system in societies.
خلاصه ماشینی:
جهت پاسخگویی به این نکته که، تحقق یک سیستم شایسته سالار متضمن چه پیش بایست هایی است و موانع تثبیت آن در جامعه کنونی چیست.
تحلیل وضعیت موجود نظام اداری، منعکس کننده این نکته است که ضعف قوانین موضوعه، ورود جامعه به « عصبیت نوین» و «عدم چرخش درست نخبگان» از عوامل قابل توجه ناکارامدی این سیستم به شمار می رود.
این مفهوم در مبانی سازمان و مدیریت، علاوه بر اینکه دربردارنده مشخصه های نمودی انتخاب، انتصاب و نگهداری افراد است، به طور مشخص شامل فاکتورهای کلیدی وسیعی است که هنوز در استقرار نظام شایسته سالار بر آن اتفاق نظر عمومی حاصل نیست.
در این راستا دو گام اساسی و چالش برانگیز در عملکرد دولتها سرلوحه، قرار گرفته و تثبیت گشته است: ایجاد نظام حکمرانی مطلوب و تضمین صیانت حقوق شهروندی از طریق ساز و کارهای نظارتی در فضایی بدور از تبعیض در جهت ایجاد نظامی شایسته سالار، به گونه ایکه «ژان ژاك روسو» اصل برابري را غایت قانونگذاري می داند (ویژه، 1383).
که این فرایند همان نظام شایسته سالار است که هواداران و مخالفانی نیز دارد (گراوند، 1377).
و به عنوان مانع جدی در تحقق جامعه مدنی، نهادهای ملی کارآمد و مبتنی بر شایسته سالاری موقعیت خود را حفظ نمود، از عناصری که از جامعه سنتی کهن به دوران معاصر انتقال یافته کاملا میتوان رگه های عصبیت را تشخیص داد که در شکل نوین خود ماندگار شده است (قاضی مرادی، 1393).