چکیده:
عرصههای همگانی شهری بهعنوان فضاهای حضور شهروندان و مکانی برای برقراری ارتباط و تعامل اجتماعی میباشند؛ و به معنای عام، سنگ زیرین تمام عرصههای اجتماعی هستند و بدون آنها، بسیاری از عملکردهای جامعه شهری میسر نخواهد بود. بنابراین، نقش مهمی در کیفیت زندگی و رفاه شهروندان دارند و توجه به کیفیت آنها در فرآیند برنامهریزی توسعه شهری ضرورتی انکارناپذیر است. مسئله اصلی فراروی این مقاله توجه به ظرفیت عرصههای همگانی در تسهیل مراودات اجتماعی است. ؛ و در این فرآیند از رویکرد کلگرای انسانی – محیطی بهره گرفته است. بنابراین، با استفاده از تئوری زمینهای به بررسی رفتار کاربران عرصههای همگانی کلانشهر مشهد پرداخته است. مطالعه عرصههای همگانی مشهد نشان میدهد، این عرصهها توانستهاند محیطی موردپذیرش گروههای مختلف اجتماعی را فراهم نمایند؛ این مهم به ظرفیتهای عرصههای همگانی شهری برای حضور افراد و تمایل به تعامل با دیگران اشاره دارد. مدل پارادایمی رابطه بین مفاهیم و مقولهها و نتایج آزمون تحلیل واریانس یکطرفه نشان میدهد شرایط مداخلهگری نظیر سن، جنس، میزان آشنایی و علت مراجعه در تمایل به حضور در عرصههای همگانی و نیز برقراری تعامل اجتماعی با دیگران مؤثر هستند.
Urban public arenas are spaces for the presence of citizens and a place for communication and social interaction; And in the general sense, they are the cornerstone of all social spheres, and without them, many functions of urban society would not be possible. Therefore, they play an important role in the quality of life and well-being of citizens and paying attention to their quality in the urban development planning process is an undeniable necessity. The main issue of this article is to pay attention to the capacity of public arenas in facilitating social interactions. ; And in this process, the human-environmental holistic approach has been used. Therefore, using ground theory, it has studied the behavior of users in public areas of Mashhad metropolis. The study of public areas of Mashhad shows that these areas have been able to provide an environment accepted by different social groups; This refers to the capacity of urban public spaces for the presence of individuals and the willingness to interact with others. The paradigm model of the relationship between concepts and categories and the results of one-way analysis of variance test show that intervention conditions such as age, gender, level of familiarity and reason for referral are effective in the desire to participate in public arenas and social interaction with others.