چکیده:
دانش یکی از عوامل تاثیرگذار در کسب مزیتهای رقابتی و منابع جمعی است. در سالهای اخیر شاهد
ظهور رویکردهای بیشماری در زمینه مدیریت دانش بودهایم. قدرت دانش یک منبع ارزشمند و مهم
برای حفظ میراث ارزشمند، یادگیری موارد نو و تازه، حل مسایل و مشکلات، ایجاد هستههای رقابت و
بنیان نهادن موقعیتهای جدید برای فرد و سازمان، در حال حاضر و برای آینده است.
مدیریت دانش یکی از ابزارها برای مقابله با مسایل جاری سازمان و موضوع مهمی است، زیرا به مهمترین
سرمایه ارزشمند سازمان یعنی سرمایه فکری مربوط میشود مدیریت دانش یعنی فرآیند استفاده خلاق،
موثر و کارآمد از کلیه دانش و اطلاعات در دسترس سازمان به نفع مشتری و در نتیجه به سود خود سازمان
و یا به عبارت دیگر فرآیند تبدیل دانش ضمنی به دانش کاربردی. به این ترتیب ملاحظه میشود که دانش
دارای فکری است که از داراییهای سنتی سرمایهای مهمتر خواهد بود. برای بدست آوردن توان تبدیل
دانش به مزیت رقابتی، سازمانها بایستی محیطی فرهنگی به وجود آورند که در آن دانش و اطلاعات
تسهیم و مدیریت شود و مورد استفاده قرار گیرد. هدف این مقاله ارائه شناخت اهمیت و ضرورت مدیریت
دانش در سازمان آ» وزشی و استفاده موثر از آن است که در آن ضمن توضیح و تعریف مدیریت دانش و
سازمانهای آموزشی و بیان الگوی خلق دانش تلاش بر این بوده تا چگونگی اجرای هر چه بهتر مدیریت
دانش در سازمانهای آموزشی به صورت اجمالی بررسی شود.
خلاصه ماشینی:
(نوروزيان ، ١٣٨٥) (به تصویر صفحه رجوع شود) حالات مديريت دانش : براي تبديل دانش در هر سازمان ، ٤ حالت پيشنهاد شده است : ١- از دانش ضمني به دانش ضمني: در اين حالت افراد از طريق ايجاد تعامل سعي دارند مستقيما دانش ضمني خود را با ديگران به اشتراک بگذارند.
(حسيني رضي، ١٣٩٣) پيشينه تجربي استقرار و اجرايي کردن مديريت دانش در سازمان ها توسط پژوهشگران متعددي مورد بررسي قرار گرفته و هرکدام از آن ها در تحقيق خود به اين امر که برقراري مديريت دانش در سازمان امري اجتناب ناپذير و ضروري است ، تاکيد داشته اند.
ــ نعمتي (١٣٨٥) در پژوهش خود بيان ميکند که موسسات آموزش عالي به منظور مقابله با چالش هاي هزاره جديد نيازمند استقرار مديريت دانش در سازمان ميباشند و بايد به منظور ايجاد سازمان يادگيرنده ، فرهنگ تسهيم دانش را سازمان خود مستقر نمايند.
ــ هاشمي و همکاران (١٣٨٩) در پژوهش خود بيان داشته اند که امروزه مديريت دانش سازماني و فرآيندهاي آن ، به مثابه يک راهبرد ضروري و آينده نگر به منظور کسب مزيت رقابتي و حفظ بقاء و بهبود عملکرد فردي و سازماني و بـه طور کلي تبديل شدن بـه يـک سازمان يادگيرنده در محيط هاي پويا و به شدت تغييرپذير ميباشد.
نتيجه گيري با توجه به بررسيهاي انجام گرفته توسط بنده ، جايگاه مديريت دانش در آموزش و موسسات آموزشي به درستي تبيين نشده است و هنوز گام هاي ابتدايي خود را بر ميدارد.
بررسي تاثير مديريت دانش بر توسعه سازماني در سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي وزارت آموزش و پرورش کشور، پايان نامه کارشناسي ارشد، دانشگاه آزاد اسلامي تهران مرکز.