چکیده:
از جمله روش های فعالی که امروزه توجه صاحب نظران تعلیم و تربیت را متوجه خود کرده و تاثیر بسزایی
بر یادگیری و پیشرفت تحصیلی داشته؛ یادگیری مشارکتی است. پژوهش حاضر با هدف مطالعه اثربخشی
روش تدریس مشارکتی بر یادگیری و موفقیت تحصیلی صورت گرفت. پژوهش مورد نظر از نوع مروری
میباشد و مطالب جمعآوری شده برگرفته از پایگاههای اطلاعاتی همچون SID، مگیران، ایرانداک،
گوگل اسکولار، پورتال علوم انسانی، ساینس دایرکت است. یافته های مطالعه نشان داد ترغیب و تمرین
دانش آموزان به انجام کار مشارکتی باعث پیشرفت تحصیلی، افزایش اعتماد به خود، کاهش اضطراب،
کنترل هیجانات و ایجاد روحیه همکاری در دانش آموزان می شود.
خلاصه ماشینی:
مطالعه تاثير روش تدريس مشارکتي بر يادگيري و موفقيت تحصيلي دانش آموزان سيروان احمد خياط کارشناسي علوم تربيتي آموزگار ابتدايي.
پيشرفت تحصيلي هم به ميزان درک پذيري و فراگيري دانش آموزان به مطالب آموزشي و تحصيلي آنان ارتباط دارد و در صورتي که اين مهم با انجام يادگيري مشارکتي صورت پذيرد علاوه بر افزايش مهارت هاي اجتماعي پيشرفت تحصيلي را با خود به همراه خواهد داشت (کرامتي، ١٣٩٢).
روش يادگيري مشارکتي با فراهم آوردن امکان تجربه موفقيت براي همه افراد گروه ، جنبه منفي رقابت را از بين برده (گرشاسبي و همکاران ، ٢٠١٧)، موجب افزايش اعتماد به خود شــده (زکريا و همکاران ، ٢٠١٣)، ســطح اضــطراب و مهار هيجانات دانش آموزان را از طريق ايجـاد جو عــاطفي بــا همســـالـان افزايش داده و تفکر انتقـادي و توانايي کار گروهي را افزاش ميدهد (گرشاسبي و همکاران ، ٢٠١٧).
يادگيري مشارکتي زماني موجب بهبود و موفقيت دانش آموزان ميشود که معلم آنها را در گروه کوچک قرا دهد و هدفي مشخص براي آنان تعيين کند و زماني به اين هدف ميرسند که همه اعضا گروه با هم به محتواي آموزشي تسلط يابند.
بنابراين نظام آموزشي را زماني مي توان کارآمد و موفق دانست که موفقيت تحصيلي دانش آموزان آن در دوره هاي مختلف داراي بيشترين و بالاترين رقم باشد (تمنايي فر، گندمي، ١٣٩٠).
از اين رو با توجه به اهميت استفاده از روش هاي تدريس غير سنتي، اي پژوهش با هدف مطالعه بررسي تاثير روش تدريس مشارکتي بر يادگيري و موفقيت تحصيلي دانش آموزان انجام گرفت .
تاثير روش تدريس مشارکتي بر گروه گرايي و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دوره متوسطه در شهر مشهد.