چکیده:
به طور کلی وابستگی به فضای مجازی را می توان به عنوان" نوعی استفاده از اینترنت که میتواند مشکلات
روانشناختی، اجتماعی، درسی و یا شغلی در زندگی فرد ایجاد کند، " تعریف کرد. اعتیاد به اینترنت یا
وابستگی رفتاری به فضای مجازی علاوه براینکه یک بیماری یا آسیب روانی یا معضل اجتماعی است، بلکه
پدیده ای مزمن، فراگیر و عود کننده می باشد که با صدمات جدی جسمانی، مالی، خانوادگی، اجتماعی و
روانی نیز همراه است. این پژوهش به بررسی رابطه وابستگی به فضای مجازی با هوش هیجانی، احساس
تنهایی و صفات شخصیت در دانش آموزان دختر دبیرستان های شهر تبریز پرداخته و به این سوال اصلی
پاسخ می دهد که: «وابستگی به فضای مجازی چه تاثیری بر هوش هیجانی، احساس تنهایی و صفات
شخصیت در دانش آموزان دختر دبیرستان های شهر تبریز دارد؟».
روش این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر شیوه گردآوری داده ها، کمّی واز نوع همبستگی است.
جهت گردآوری اطلاعات و دادهها از پرسشنامه های: نئو (NEO-FFI) به منظور ارزیابی پنج عامل
شخصیت؛ پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ (IAT)؛ پرسشنامه هوش هیجانی بار_آن (EO-I) و پرسشنامه
احساس تنهایی (راسل، پپلوا و کورتونا) استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق حاضر ١٩٠٠ نفراز دانش
آموزان دختر دبیرستان های شهر تبریز و حجم نمونه برطبق جدول مورگان ٣٢٠ نفراست. در این تحقیق
برای نشان دادن وضعیت نمونه از روشهای آماری توصیفی و استنباطی شامل آزمون کولموگروف
اسمیرنف برای سنجش وضعیت نرمالیته دادهها و معادلات ساختاری برای سنجش تاثیر متغیرهای تحقیق بر
روی دیگر متغیرها استفاده شد و برای همه این تحلیلها از نرم افزار spss استفاده گردید. یافتههای تحقیق
بر اساس معادله رگرسیون دلالت بر این دارند که از میان پنج صفت شخصیت، روان آزرده خویی به تنهایی
٢٣ درصداز تغییرپذیری متغیروابستگی به فضای مجازی با توجه به مقدار R Square بیش از صفات
برونگرایی، گشودگی، سازگاری و وجدانی بودن در وابستگی به فضای مجازی رابطه دارد. این پژوهش
به این نتیجه گیری رسیده است که متغیر پیش بین روان آزرده خویی بهترین پیشگو برای تعیین میزان متغیر
ملاک وابستگی به فضای مجازی است
خلاصه ماشینی:
يافته هاي تحقيق بر اساس معادله رگرسيون دلالت بر اين دارند که از ميان پنج صفت شخصيت ، روان آزرده خويي به تنهايي ٢٣ درصداز تغييرپذيري متغيروابستگي به فضاي مجازي با توجه به مقدار R Square بيش از صفات برون گرايي، گشودگي، سازگاري و وجداني بودن در وابستگي به فضاي مجازي رابطه دارد.
اين پژوهش به بررسي رابطه وابستگي به فضاي مجازي با هوش هيجاني، احساس تنهايي و صفات شخصيت در دانش آموزان دختر دبيرستان هاي شهر تبريز پرداخته و به اين سوال اصلي پاسخ مي دهد که : وابستگي به فضاي مجازي به عنوان متغير ملاک، چه رابطه اي با هوش هيجاني، احساس تنهايي و صفات شخصيت به عنوان متغيرهاي پيش بين در دانش آموزان دختر دارد؟ مباني نظري اينترنت و فضاي مجازي به عنوان ترکيبي از منابع و فناوري است که به عنوان زيرساختها و تسهيلاتي براي خدمت کردن در نظر گرفته ميشود.
حدود موضوعي تحقيق : بررسي رابطه وابستگي به فضاي مجازي با هوش هيجاني، احساس تنهايي و صفات شخصيت در دانش آموزان دختر دبيرستان هاي شهر تبريز.
ــ وابستگي به فضاي مجازي با احساس تنهايي دانش آموزان دختر دبيرستان هاي شهر تبريز رابطه دارد.
ــ وابستگي به فضاي مجازي با احساس تنهايي دانش آموزان دختر دبيرستان هاي شهر تبريز رابطه دارد.
ــ وابستگي به فضاي مجازي با صفات شخصيت دانش آموزان دختر دبيرستان هاي شهر تبريز رابطه دارد.
ــ وابستگي به فضاي مجازي با صفات شخصيت دانش آموزان دختر دبيرستان هاي شهر تبريز رابطه دارد.