چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی و تحلیل میزان توجه به مباحث امورخیریه و عالم المنفعه و به طور ویژهای
پدیده وقف در کتب درسی دین و زندگی دورة متوسطه طراحی گردیده است. روش پژوهش توصیفی
و از نوع تحلیل محتوا و رویکرد پژوهش کاربردی بود. جامعۀ آماری پژوهش، کلیۀ کتابهای درسی
دین و زندگی در سال تحصیلی ٩٩- ١٣٩٨ بوده و با توجه به موضوع پژوهش و محدودیت جامعۀ آماری
از نمونهگیری صرف نظر شده، کل جامعه آماری به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. ابزار اندازهگیری
چک لیست تحلیل محتوای محقق ساخته بود و نتایج پژوهش با استفاده از فراوانیهای به دست آمده
مورد نقد وبررسی قرار گرفتهاند. در این پژوهش مشخص گردید که پدیده وقف در هیچ یک از سه کتاب
دین و زندگی مورد بررسی به جز در یک مورد، آن هم در کتاب دین و زندگی سال سوم متوسطه دوم
بدست نیامد و در انتهای این پژوهش باتوجه به نقش محتوا و نیز کتب آموزشی در سیستم آموزش و
پرورش کشور ایران، پیشنهاداتی جهت مبذول ساختن اقداماتی در راستای نتایج حاصله ارائه گردیده است.
خلاصه ماشینی:
حال باتوجه به اينکه چهرهي وقف و اهميت آن تاحدودي براي ما مجسم گرديد، ما در اين پژوهش برآنيم تا بررسي نماييم که آيا کتابهاي دين و زندگي (پايه هاي دوم، سوم و چهارم) دوره متوسطه دوم بر اهميت وقف و امور خيريه و عالم المنفعه صحه گذاشته است و روحيه ي دانشآموزان را با نحوه انجام، ثمرات و پيامدهاي آن آشنا کرده و در هم تنيده است و يا خير؟ در راستاي اين پژوهش برآنيم تا، در ابتدا با مفاهيمي از وقف، آثار اقتصادي و اجتماعي وقف، زمينه هاي فرهنگسازي و وقف، چالشهاي پيش روي توسعه وقف و در انتها به بررسي وقف در کتب مورد مطالعه و نتيجه گيري از آن بپردازيم.
همچنين با توجه به اهميت موضوع مورد پژوهش، پژوهش حاضر با عنوان تحليل محتوايي کتابهاي دين و زندگي دورهي متوسطه دوم از لحاظ ميزان توجه به وقف و آثار اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي آن طراحي گرديده است.
پيشينه پژوهش در بررسي پيشينه پژوهش مشخص شد که پژوهشي وجود ندارد که به طور خاص به تحليل محتوا در زمينه وقف و آثار اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي در کتب دين و زندگي دورهي دوم متوسطه اقدام کند، اما در ادامه به برخي از مرتبطترين و مهمترين پيشينه هاي (داخليوخارجي) مرتبط با موضوع پژوهش ميپردازيم.
فلذا در اين راستا وقف را ميتوان عموميترين پديدهي تعاون، همکاري و تحليل محتوايي کتاب هاي دين و زندگي دورهي متوسطه دوم از لحاظ ميزان توجه به ...