چکیده:
عصر جدید عصر جهانیشدن و انفجار اطلاعات است. در این عصر، بیش از هر چیز باید بر محصول و کارکرد نظام آموزشی تاکید شود. بدون شک در نظام آموزش و پرورش رسمی هر کشوری مقطع ابتدایی از مهمترین مقاطع تحصیلی بهحساب میآید. لذا با توجه به محتوای پربار برنامههای درسی و انتخاب روشهای مناسب با آنها، ایجاب میکند که وسایل و مواد آموزشی مطلوب و موردنیاز فراهم گردد و چنان شرایطی را به وجود آورد که کیفیت و کمیت یادگیری دانشآموزان در زمینههای مختلف موفقیتآمیز باشد. هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی نقش چندرسانهایها بر نمرات درس ریاضی دانشآموزان، پایه چهارم ابتدایی میباشد. این پژوهش از نوع شبه آزمایشی است و جامعهی آماری این تحقیق شامل دو کلاس از دانشآموزان پایهی چهارم از مدرسه دولتی (روش سنتی) و مدرسه غیرانتفاعی (روش چندرسانه ایها) که در سال تحصیلی 96-97 مشغول به تحصیل بودند تشکیل میدهند. روش تحقیق شبه آزمایشی از نوع گروههای ایستا استفاده شده است. این پژوهش بر روی نمونهای متشکل از 60 نفر از دانشآموزان (30 نفر گروه آزمایش) و (30 نفر گروه کنترل) انتخاب شدند. جهت دستیابی به اهداف پژوهش روش شبهآزمایشی و پسآزمون، با گروههای آزمایشی و کنترل بهکار گرفته شد. گروه آزمایش در معرض آموزش به کمک چندرسانهای به مدت 12جلسه قرار گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش، آزمون معلم ساخته درس ریاضی، آزمون هوش ریون است. برای تجزیه تحلیل اطلاعات حاصل از نمرات پسآزمون درس ریاضی از آزمون t مستقل استفاده شد. نتایج آزمون tمسقل در بررسی با توجه به این نتایج گروه آزمایش که با استفاده از برنامههای چندرسانهای آموزش دیده بودند در مقایسه با گروه کنترل (با روش آموزش سنتی و معمول) تاثیرچندانی نداشته است یعنی تفاوت معنی داری بین آنها وجود ندارد.
The new age is the age of globalization and the explosion of information. In this age, the product and function of
the educational system should be emphasized above all. Undoubtedly, elementary education is one of the most
important educational systems in any country's formal education system. Therefore, considering the rich content
of the syllabuses and the selection of appropriate methods, it is necessary to provide the necessary and
appropriate educational materials and materials and to create such conditions that the quality and quantity of
students learning in the field Different ways to be successful. The main purpose of the present study was to
investigate the role of multimedia on students' mathematics lesson scores in elementary fourth grade. This
research is a quasi-experimental study. The fourth consists of a public school (traditional method) and a nonprofit
school (multimedia method) who were educated in the 97-96 school year. The quasi-experimental research
method was applied to static groups. This study was performed on a sample of 60 students (30 experimental and
30 control). Quasi-experimental and post-test with experimental and control groups were used to achieve the
research objectives. The experimental group was exposed to multimedia training for 12 sessions. The data
gathering tool in this study is teacher-made mathematics lesson test, Raven's intelligence test. Independent t-test
was used to analyze the data from the post-test scores. Those trained using multimedia programs had no
significant effect compared to the control group (using the traditional and conventional training methods),
meaning that there was no significant difference between them.
خلاصه ماشینی:
نتایج آزمون tمسقل در بررسی با توجه به این نتایج گروه آزمایش که با استفاده از برنامههای چندرسانهای آموزش دیده بودند در مقایسه با گروه کنترل (با روش آموزش سنتی و معمول) تاثیرچندانی نداشته است یعنی تفاوت معنی داری بین آنها وجود ندارد.
- موسیپور و پناهی (1395) مطالعهای که با هدف بررسی تأثیر آموزش چندرسانهای قرآن بر میزان یادگیری و یادداری درس قرآن دانشآموزان پسر با نیازهای ویژه ذهنی پایه چهارم ابتدایی در شهر اراک انجام داد از ابزار تحلیل اندازهگیری مکرر و واریانس چندمتغیره تحلیل دادهها استفاده کرده و به این نتیجه رسید که زمانی که آموزش قرآن ازطریق چندرسانهای به کودکان با نیازهای ویژه ذهنی آموزش دادهشد ویژگیهای منحصر به فرد چندرسانهای (رنگ نوشته ها، صوت و موسیقی کلمات و غیره) انگیزه فراوان به کودکان میداد وکودکان بااشتیاق زیادی درجریان یادگیری فعال بودند.
برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون t مستقل استفادهشد و نتایج نشان داد تدریس چندرسانهای از آموزش سنتی موثرتر است و استفاده از چندرسانهای در مقایسه با روش سنتی، گرایش دانشآموزان را نسبت به علوم بیشتر کردهاست.
2-روش تحقیق پژوهش حاظر با هدف نقش چندرسانهای بر نمرات درس ریاضی دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی انجام گرفت.
The Impact of Multimedia on Math Scores of Elementary Fourth Grade Students Farideh Fallah Master of Curriculum Planning, University of Mazandaran (Corresponding Author) Abstract The new age is the age of globalization and the explosion of information.
The main purpose of the present study was to investigate the role of multimedia on students' mathematics lesson scores in elementary fourth grade.