چکیده:
این پژوهش با هدف ساختن الگوی ساختاری رابطه معنویت سازمانی با استرس شغلی، شکایات جسمانی و عدم امنیت شغلی در کارکنان حق التدریس آموزش وپرورش اجرا شد. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری آن کلیه معلمان حق التدریس آموزش و پرورش استان اصفهان در سال تحصیلی 1397بودند که از میان آنها 302 نفر به شیوه نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه معنویت سازمانی میلیمن و دیگران (2003)، پرسشنامه عدم امنیت شغلی (گرینهاگ و روزنبلات، 2010)، پرسشنامه استرس شغلی (گلپرور، 2000)، و پرسشنامه شکایات جسمانی (گلپرور، 1391) استفاده شد. دادهها از طریق ضریب همبستگی پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که معنویت سازمانی با هر سه مولفه استرس شغلی (01/0>p)، شکایات جسمانی (01/0>p) و عدم امنیت شغلی (01/0>p) رابطه منفی و معناداری دارد. مدلسازی معادلات ساختاری (SEM) نشان دادکه معنویت سازمانی هم بطور مستقیم و هم بطور غیر مستقیم (ازطریق استرس شغلی) با شکایات جسمانی و عدم امنیت شغلی دارای رابطه معنا دار (01/0>p) است. بعبارت دیگر، استرس شغلی متغیر واسطهای پارهای در رابطه معنویت سازمانی با شکایات جسمانی وعدم امنیت شغلی است. نتایج حاصل از این مطالعه نشان دادکه معنویت سازمانی میتواند با تقویت کاهش استرس شغلی عاملی برای کاهش شکایات جسمانی و عدم امنیت شغلی در معلمان حق التدریس باشد.
خلاصه ماشینی:
چنانکه در جدول ٢ مشــاهده ميشــود، معنويت سازماني با استرس شـغلي ، شکايات جسماني وعدم امنيت شغلي در معلمان حق التدريس داراي همبستگي منفـي و معنـادار(٠١ /٠- مطلـوب ، بايـد داراي نقـاط بـرش مطلـوب وازبـرازش بـا داده هـا برخـور دار باشـد (جـدول شـماره ٣ شاخصهاي برازش پيشنهادي واصلاح شده ) چنانکه به شاخصهاي برازش مـدل اوليـه (جـدول ٣)توجـه شود مشخص است که مدل مفهومي اوليه (شکل ١) از برازش مطلوبي با داده ها برخوردار نيســـت .
(رجوع شود به تصوير صفحه) بحث و نتيجه گيري اين پژوهش که با هدف بررسي الگوي ساختاري رابطه معنويت سـازماني بـا اسـترس شـغلي، شـکايات جسماني و عدم امنيت شغلي معلمان حق التدريس اجرا شد، از نقش تقويـت کننـده معنويـت سـازماني براي کاهش استرس شغلي، شکايات جسماني و عدم امنيت شغلي معلمان حق التدريس حمايت نمـود.
در اين رابطه معنويـت سـازماني بـا اسـترس شـغلي داراي رابطـه منفـي ومعنـا دار مـي باشـند بطوريکه افزايش معنويت سازماني با کاهش استرس شغلي در معلمان بوده که انچـه در يافتـه هـاي ايـن پژوهش مشاهده گرديد گواه برآن مي باشد(جدول ٢ ).
ايـن يافتـه حـاکي از آن اسـت کـه استرس شغلي پس از تقويت از طريق معنويت سازماني و مولفه هاي آن ، اثرات مثبت تقويت شده خود را به شکايات جسماني سرازير مي کند.
coping with job insecurity: How does personality make a difference, Journal of Organizational Behavior, 14: 617- 630.
No security: A meta-analysis and review of job insecurity and its consequences, Journal of Occupational Health Psychology, 7: 242-264.