چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی تجارب زیسته معلمان از منزلت اجتماعی و ارائه مدلی مناسب در دو بخش کیفی و کمی انجام شد. در بخش کیفی از رویکرد پدیدارشناسی توصیفی استفاده شد. از 13 نفر از معلمان نمونه با روش نمونهگیری هدفمند ملاکمحور، مصاحبه نیمهساختاریافته اکتشافی به عمل آمد. روش تحلیل دادهها در بخش کیفی، پدیدارشناسی توصیفیِ کلایزی بود. یافتههای بخش کیفی نشان داد که منزلت اجتماعی معلمان بر مبنای سه مقوله تعریفِ منزلت اجتماعی، بازدارندگیِ منزلت اجتماعی و ارتقاءبخشی منزلت اجتماعی شکل گرفته است. در بخش کمی، روش پژوهش، توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه آماری معلمان مقاطع مختلف شاغل در آموزش و پرورش دولتی ایران بوده که از این تعداد به روش نمونه گیری سهل الوصول420 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محققساخته برگرفته از بخش کیفی بود که اعتبار محتوایی آن توسط تعدادی از متخصصان تأیید گردید. پایایی ابزار نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بالاتر از مقدار 7/0 برآورد گردید. دادهها در بخش کمی با استفاده از نرم افزار SPSS و Smart Pls مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتههای بخش کیفی نشان داد که منزلت اجتماعی معلمان بر مبنای سه مقوله تعریفِ منزلت اجتماعی، بازدارندگیِ منزلت اجتماعی و ارتقاءبخشی منزلت اجتماعی شکل گرفته است. نتایج بخش کمی نیز نشان داد که الگوی ارائه شده از تجارب زیسته معلمان از برازش کافی برخوردار بوده است.
خلاصه ماشینی:
هارگروس ٢ (٢٠١٩) در پژوهش خويش با عنوان «منزلت اجتماعي و پرستيژ حرفه اي معلمان » با استفاده از روش تحقيق کيفي (تفسير انتقادي ) و بهره گيري از داده هاي آماري ، برنامه هاي آموزشي و رويکردهاي نظري مختلف و تفسير آن ها به بررسي منزلت اجتماعي معلمان پرداخته 1 - Vähäsantanen 2 - Hargreaves است .
سوالات تحقيق ١) تجارب زيسته معلمان از منزلت اجتماعي چيست ؟ ٢) چه مدل مناسبي از منزلت اجتماعي مي توان براي معلمان آموزش وپرورش دولتي ايران ارائه کرد؟ روش تحقيق پژوهش حاضر در دو بخش کيفي و کمي انجام شد.
در بخش استنباطي مرحله کمي با توجه به اهداف و سؤالات پژوهش (اعتبارسنجي ابزار سنجش ابعاد و مولفه هاي تجارب زيسته معلمان از منزلت اجتماعي) با استفاده از رويکرد تحليل عامل تأييدي اعتبار و پايايي ابزار سنجش متغيرهاي اصلي پژوهش و ابعاد و مؤلفه هاي اين متغيرها برازش گرديده است .
با استفاده از رويکرد تحليل عاملي تأييدي برازش الگوي مربوط به تجارب زيسته معلمان از منزلت اجتماعي مورد بررسي قرار گرفته است .
مدل نهايي منزلت اجتماعي معلمان بحث و نتيجه گيري سؤال اول پژوهش حاضر اين بود که مؤلفه هاي منزلت اجتماعي معلمان در آموزش وپرورش دولتي ايران کدم اند؟ براي پاسخ به اين پرسش اساسي از رويکرد پديدارشناسي توصيفي استفاده شده است .
Stress, self-efficacy, social support, and psychological distress among prospective Chinese teachers in Hong Kong, Educational psychology, 22(5): 557-569.
Stress and psychological distress among trainee secondary teachers in England, Educational Psychology, 28(2): 195-209.
Teacher job dissatisfaction: Implications for teacher sustainability and social transformation, Journal of Teacher Education for Sustainability, 19(1): 54-68.