چکیده:
امروز، در جهان کلیه مسایل اعم از سیاسی، نظامی، به خصوص درزمینه های اقتصادی و تجاری جنبه رقابتی به خود گرفته است که بالطبع بانکها نیز از این قاعده مستثنی نیستند؛ بنابراین موسسه یا بانکی میتواند در بازار رقابت ماندگار باشد که عوامل دخیل در رابطه با این موضوع را تشخیص و پرورش دهد، مزیت رقابتی ایجاد و متعاقب آن حضور بیشتر در عرصه رقابت در بازار داشته باشد. ازاینجهت رساله حاضر دو هدف شناسایی عوامل موثر بر سهم بازار پول و سرمایه و ارایه استراتژی مناسب با آن در بانک صادرات گیالن را دنبال کرده است و برای گردآوری داده ها از پرسشنامه و برای آزمون فرضیات برای پاسخ دهی به سواالت تحقیق از آزمونهای فریدمن و آزمون نسبت p استفاده شده است. عوامل نوآوری و صدور گواهی سپرده و اعتبار اسنادی بهعنوان عوامل داخلی و شناخت نیاز مشتریان و بازاریابی از طریق کارتهای بانکی بهعنوان عوامل خارجی ازلحاظ برخورداری بانک صادرات از آنان در مقایسه بااهمیت آنان در بازار سرمایه و پول فاصله وجود دارد که باید برای رسیدن به سهم بیشتر بازار موردنظر روی آنها بیشتر کار شود.
خلاصه ماشینی:
5- عمده ترين نهاد هاي فعال در اين بازار بانك هاي تخصصي، شركت هاي بيمه شركت هاي سرمايه گذاري صندوق هاي بازنشستگي، موسسات پس انداز و ساير موسسات واسطه سرمايه گذاري مثل كارگزاري ها، بانك هاي سرمايه گذاري و معامله گران مي باشد جدول1-حجم تسهیلات اعطایی نظام بانکی به تفکیک انواع عقدها (رجوع شود به تصوير صفحه) (منبع: آمار سری های زمانی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، ارقام به میلیارد ریال، 1390) با ورود بانكهاي خصوصي و موسسات در عرصه بازار پولي و مالي كشور و هم زمان با آن توسعه بازار سرمايه بويژه بازار بورس اوراق بهادار،وظيفه بانكها جهت تداوم يك فعاليت پويا و رو به رشد به همراه افزايش سهم از بازار مشكل تر گرديده و لازم است جهت حضور فعاليت در اين بازار نسبت به شناخت هر چه بيشتر نيازها و خواسته هاي كليه ذينفعان و مشتريان اقدام نمايند، در طرحهاي خود خلاقيت و نوآوري ايجاد نمايند، خدمات خود را بهبود بخشند و با كاهش هزينه هاي خود، خدمات ارزانتري ارئه نمايند.