چکیده:
یکی از رویکردهای نوین آموزشی که ریشه در دیدگاه شناختگرایی دارد، نقشه مفهومی است. نقشه مفهومی ابزاری برای نمایش اطلاعات در قالب نمودار است که ارتباط منطقی بین مفاهیم به روشنی در آن قابل مشاهده است. به زبان ساده نقشه مفهومی یک روش ترسیمی، جایگزین روش یادداشت برداری سنتی است. یادگیری فعال یعنی ارتباط مؤثر بین آنچه از قبل میدانستیم با آنچه نیاز است بدانیم. با استفاده از نقشه ذهنی، یادگیرنده میتواند دانش موجود خود را با مفاهیم جدید بیامیزد، بنابراین یادگیری فعال بهوسیلهی نقشه مفهومی ارتقاء مییابد. همچنین نقشه مفهومی ابزاری مناسب جهت برنامهریزی درسی، ارزشیابی تکوینی، ارزشیابی پایانی و تقویت خلاقیت میباشد. نقشههای مفهومی را که با استفاده از نرمافزارهای Minding Map مانند Xmind، Mindomo و Mindmanager ترسیم میشوند، نقشه مفهومی دیجیتالی میگویند. این نقشهها قابلیت طراحی و ویرایش آسان، ساخت سریع، ذخیرهسازی و ارسال الکترونیکی آسان را دارند. در این مقاله سعی شده است ضمن ارائهی این نرمافزارها برای ترسیم نقشههای مفهومی دیجیتالی و طراحی نقشههای مفهومی دیجیتالی از مباحث شیمی، کیفیت یادگیری و یاددهی شیمی را بهبود یابد. همچنین بهکارگیری این نقشهها موجب رفع کجفهمی و حتی تندخوانی نیز میشود.
One of the new cognitive perspectives in education is conceptual mapping. The mapping is a tool to display information in the form of a diagram, in which the logical links among concepts can be clearly visualized. In other words, the conceptual mapping is a graphical method that can replace the traditional note-taking methods. For active learning, effective communication is required between what we already know and what we need to know. By using the mental map, the learners could combine their existing knowledge with the new concepts and therefore active learning is promoted through a conceptual map. The conceptual map is also an appropriate tool for curriculum development, developmental evaluation, final evaluation and creativity enhancement. Conceptual maps drawn in mind mapping software such as Xmind, Mindomo, and Mindmanager are digital concept maps. These drawings are easy to design, build, edit, store and share. In this paper, we have tried to improve the quality of chemistry pedagogy while presenting these softwares to draw up conceptual digitization maps and designing conceptual digital maps of the topics of chemistry. Also, applying these maps will limit common misunderstandings and improve speed reading.
خلاصه ماشینی:
در اين مقاله سعي شده است ضمن ارائه ي اين نرم افزارها براي ترسيم نقشه هاي مفهومي ديجيتالي و طراحي نقشه هاي مفهومي ديجيتالي از مباحث شيمي، کيفيت يادگيري و ياددهي شيمي را بهبود يابد.
جواد حاتمي، اسکندر فتحي آ٥ري و ژيلا کاردان در سال ١٣٩٢ مقاله اي با عنوان " تأثير استفاده از نقشه مفهومي در تدريس بر پيشرفت تحصيلي دانش آموزان دوره ي متوسطه در درس فيزيک " چاS کردند.
سيد امير خواجه ، فهيمه بهداني، دکتر ابراهيم ريحاني در سال ١٣٩٥ مقاله اي با عنوان "بهبود روش هاي ياددهي-يادگيري به کمک نقشه هاي مفهومي ٥هني با استفاده از نرم افزارهاي Minding Map" چاS کردند.
اين مقاله سعي در ترغيب دانش آموزان به رسم نقشه هاي مفهومي و درگير شدن ٥هن آن ها با مفاهيم رياضي و ارتباط منطقي موجود بين آن ها داشته و با ارائه ي نقشه هاي مفهومي تلاش براي بهبود روش هاي ياددهي-يادگيري رياضي دارند (خواجه ، بهداني، ريحاني، ١٣٩٥).
(به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل (٢): نمونه اي از نقشه مفهومي سلسله مراتبي نقشه هاي مفهومي سيکليک يا حلقه ايي اين نقشه ها ارتباط چند مفهوم را به صورت ديناميک و اين که چگونه مفاهيم ارتباط تنگاتنگي با هم دارند را نشان ميدهند (حقاني، جوهري، ١٣٩٣؛ عباسي، بهشتيان ، شکرباغي، ١٣٩٣).
بهبود روش هاي ياددهي-يادگيري به کمک نقشه هاي مفهومي ٥هني با استفاده از نرم افزارهاي Minding Map. وبگاه کنفرانس هاي آموزش رياضي.